Отдавна мина времето, когато в магазините имаше един вид мляко, две-три марки колбаси или два типа хляб. Днес с влизането във всеки голям супермаркет попадаме в свят на многообразие от продукти. Свят, в който има за всеки по нещо. И това е прекрасна новина, защото можем да пазаруваме храни според собствения си вкус, потребности и възможности. Е, това си има и своя недостатък – времето за пазаруване се удължава заради споменатото многообразие. Но както се казва, нека това да ни е проблемът.

Много от производителите на храните, които виждаме по щандовете са ни познати. Виждали сме ги в телевизионни реклами, познаваме ги от години или са ни препоръчани от приятели. С развитието на търговията се появиха и един нов тип продукти – собствените марки на големите вериги. Именно за тях ще ви разкажем днес.

Какво е собствена марка?

Това са продукти, произведени по поръчка и под бранд на съответния търговец. За производството им веригата поставя строги изисквания към доставчика по отношение на качество, опаковане, количества и така нататък. Предлагайки собствена марка, всеки търговец гарантира за качеството на продуктите, заставайки зад нея с името и репутацията си.

Първият такъв продукт се е появил на пазара преди близо 100 години – през 1924 г. Тогава никому неизвестният собственик на сергия на един от пазарите в Лондон Джак Коен се е свързал директно с фирма „Стокуел”, която произвеждала черен чай и поръчал да произведат за него чай с марка „Теско”. Поради факта, че е договорил големи количества, които не са били под скъпия и популярен бранд на „Стокуел”, продуктът е бил с много ниска себестойност и високо качество. Това е привлякло хиляди купувачи. В резултат на тази стъпка днес „Теско” е една от най-големите вериги за търговия на дребно в света.

Качествени ли са собствените марки?

Да. Няма търговец, който може да си позволи да предложи некачествен продукт, още повече когато стои с името си зад него. Ако можем да перифразираме сър Тери Пратчет, ще кажем, че: „Докато добрата новина си обуе ботушите, лошата ще е обиколила света”. И всеки търговец знае това много добре, което означава, че ако предложи лош продукт, клиентите бързо ще научат за това и ще пазаруват при конкурентите.

Какво печелят клиентите?

Основните предимства за клиентите са високо качество и по-ниски цени. Вече говорихме за качеството, но откъде идва по-ниската цена? Отговорът е лесен – от големите обеми и съответно отстъпките, които възложителите ползват. Когато една верига поръчва количества за всички свои магазини, може да договори по-добра цена, отколкото кварталния търговец, например.

А производителите?

Производителите също имат полза от това да произвеждат собствени марки за веригите. По-малките фирми, които нямат силни и утвърдени брандове, но предлагат качествен продукт, получават големи поръчки, благодарение на което могат да развият бизнеса си. Големите компании пък успяват да запълнят свободните обеми на производствените си мощности и така да реализират икономия от мащаба. Това води до оптимизиране на разходите и съответно повече средства за инвестиции в техника, знания и квалифициран персонал.

В „Знам да ям” очаквайте още интересна информация за собствените марки на някои от водещите търговци в България. И, разбира се – промоции.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.