Информираният избор е пътят към здравословното хранене

През есента и зимата купчините дини от лятото са заместени от тикви…. Виждаме ги навсякъде във всякакъв размер, форма и цвят. Има ги по пазари, в магазините и се подават от микробуси паркирани между блоковете. Ето защо обявяваме тиквата за царица на есента и зимата. А за придворни номинираме кореноплодните, за които вече ви разказахме.

Но широкото разпространение не е единствената причина. Тиквата е супер полезна храна. Тя съдържа големи количества каротин, витамини А, В, С и D, калций, фосфор, желязо, мед, флуор и цинк. Освен това, целулозата в този зеленчук е лесно разградима и затова се препоръчва ядене на тиква при възстановяване от болести. А пектинът помага за изчистване на лошия холестерол от кръвоносните съдове. И кажете как при толкова полезност, събрана на едно място, да не ти се иска да готвиш всичко от тиква. Имаме добра новина – възможно е. Ето и нашите рецепти.

Супа

Крем супата от тиква е класика., която се приготвя много бързо и лесно. Обелвате и нарязвате тиквата. При желание можете да я задушите в малко мазнина, но не е задължително. Заливате с вода която да покрие парчетата и оставяте да ври. Междувременно добавяте подправки по желание. Задължителните са сол и прясно смлян черен пипер. Добавете и 1-2 скилидки чесън и накълцана малка глава лук, ако обичате аромата им. Варете до готовност, което е около 30-40 минути. Проверката се прави с вилица, която трябва лесно да влиза в тиквата. Накрая сваляте от огъня и с пасатора превръщате всичко в гладка крем сума. Преди поднасянето ѝ, сложете една лъжица заквасена сметана и капнете няколко капки зехтин или шарлан. Накрая поръсете с прясно накълцан магданоз.

С тази супа можете да импровизирате. Например, освен тиква сложете и картофи. За екзотика може да са сладки. Няма да сте разочаровани, ако добавите и червена леща. Така ще обогатите вкуса и ястието ще стане още по-вкусно.

Основно

Приготвянето на това предложение отнема доста време, но усилието си заслужава. Вземете средно голяма тиква. Отрежете върха и през дупката изчистете семките. Ако имате време и нерви, издълбайте и част от месестата част.

В отделен съд сложете големи парчета месо. Може да е пилешко, телешко или свинско, а и микс от трите. Объркайте ги с подправки – сол, черен и червен пипер, чубрица. След това добавете нарязан морков, зърна царевица, целина (накълцани листа и стебла) и каквото още обичате. Напълнете тиквата с въпросната смес, сложете „капака“, който отрязахме в началото и я забравете за 2-2.5 часа на 180 градуса във фурната. Повярвайте, резултатът е неприлично вкусен. Съвет от нас – на дъното на тавата, в която е тиквата, сложете алуминиево фолио, за да не залепне.

Десерти

Тук вариациите са много. Като започнем от класическия български тиквеник, който е зимна и Коледна класика и стигнем до модерните къпкейкове. Последните добиват все по-голяма популярност покрай отбелязването на Хелоуин. Затова и в големите супермаркети се предлагат готови оранжеви кексчета с атрактивни картинки, които привличат най-малките. Не трябва да забравяме и друг популярен български десерт – печената тиква. Независимо дали е със захар или мед, тя е залегнала толкова дълбоко в традицията ни, че е и главен герой на разказ на Елин Пелин.

И така това бяха няколко идеи за употреба на тиквата в кухнята. Надяваме се, че сме успели да ви убедим защо, според нас, тя е царицата на зимата. А ако се сетите за друго нейно приложение, ще се радваме да ни изпратите идеите си на Facebook страницата ни или на editors@znamdaiam.bg.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми