Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Планината „презарежда батериите“ и те прави готов да се справиш с лекота с всяко предизвикателство. Затова и близо 80% от българите желаят да прекарват повече време на високо, сочи проучване, направено по поръчка на „Девин“ - най-големият производител на минерална вода в България. Но ако си от начинаещите планинари, сигурно се чудиш каква храна да приготвиш в раницата за няколкото дни приятен, но и нелек досег с дивата природа.

Храната прави борбата

Чистият въздух, спокойствието и положителната енергия са спасение от забързания живот и постоянния стрес. А когато към тях е добавено и кулинарно угощение, удоволствието от контакта с природата е още по-пълно.

„Понякога мисълта за вкусното хапване, което ти предстои, достигайки заветната цел, ти дава повече сили да вървиш, отколкото самото ядене” – казват изпечените планинари. Затова съветът им е – носи със себе си в планината това, което обичаш да ядеш. Естествено – в разумно оптимизирани количества. За планински преходи се препоръчва високовъглехидратна храна с ниско съдържание на мазнини.

Хлябът насъщен

Опитните планинари са разделени по отношение на мнението дали по време на преходите трябва да се носи хляб или сухари. Според едната група сухарите не могат да заместят истинския хляб, а и в планината храната трябва да радва не само тялото, но и душата – за да се чувстваш наистина добре. Според други – сухарите тежат по-малко, а точно като хляба са източник на въглехидрати. А и имат още едно преимущество – не мухлясват. Ако все пак никак не обичаш сухари, заложи на черен, пакетиран хляб, по възможност ръчен или най-добре, приготвен в домашни условия – не мухлясва бързо и е по-устойчив на влага.

Вечните консерви

Да, консервите тежат повече, заради металните опаковки, но пък са най-добрият вариант при по-дълги преходи. Имат дълъг срок на годност и няма шанс да се развалят, дори в горещо време, компактни са за носене и не рискуваш да се отворят и да изпоцапат всичко в раницата. Заложи на малки опаковки, които да се изяждат на едно хранене. Тук вариантите са според вкуса на всеки – боб, месни консерви, сарми, маслинова паста, сусамов тахан, царевица.

Месце или кашкавал за сила

Повечето планинари са на мнение, че нависоко без месо не може. Затова препоръчват или сушени колбаси - суджук, пастърма или сланина. Някои ентусиасти си приготвят така наречената „сублимирана кайма“. Каймата се запържва до сивкав цвят. После се отцежда излишната мазнина и се запича на фурна на умерена температура докато стане златисто-кафява. Така се получава нещо като изсушена кайма, която е много трайна и питателна и може да се носи в буркан.

Изпитано средство за засищане са и класическите кюфтета. Не забравяй и материалите за цър-пър. Удоволствието от миризмата на огън и наденичка върху него е едно от най-големите удоволствия в планината.

Вегетарианците заменят месото и рибата с кашкавал – в него се съдържат достатъчно мазнини и белтъчини за лесно справяне с уморително ходене, както и повечко калории за организма. А и кашкавалът също е сравнително траен продукт.

Сладичко

Енергията на меда е незаменима – за това две мнения между планинарите няма. Малко бурканче мед в раницата е задължително за дългите дни в планината, защото лъжичка от полезния пчелен продукт дава необходимата доза енергия на организма и подслажда душата. Ако си любител на шоколада – не се отказвай от него, но заложи на черния – по-полезен е и също ще ти се услади. Недостатъкът е, че може да се разтопи в раницата, затова го опаковай добре. От сладките неща може да се запасиш и с халва, сусамови блокчета – заради мазнините и калориите, както и със сушени плодове – богати са на прости захари, витамини, минерали и антиоксиданти.

Сурови ядки с плодове

Тази комбинация е класика за планинарите. Суровите ядки със сушени плодове са засищаща енергийна бомба, а хубавото е, че не тежи. В магазините има готови миксове, но лесно можеш да си приготвиш и по свой вкус. Само смеси сурови бадеми, кашу, лешници и орехи със сушени боровинки, череши и ягоди и добави нарязани сушени кайсии, сливи или смокини. Разбъркай всичко и ще имаш истинско пиршество в раницата.

Пий повече вода

Планината е символ на чистата вода. 69% от българите предпочитат бутилираната вода, която консумират, да произлиза от естествен източник в планината, сочи поучаването, направено по поръчка на минерална вода „Девин”. При дълги преходи в планината се губят много течности, за което способства допълнително и по-голямата надморска височина. Затова е препоръчително количеството течности, които пиеш на ден, да не е по-малко от 3 л., с приеми по около 500 г на всеки един час. Може да пиеш чай със захар, както и вода с малко сол в нея, за възстановяване на елекролитния баланс.

А тук можеш да видиш още полезни идеи за храна за ваканция в планината. И след като споменахме, че ще ти трябва много енергия, ти предлагаме да си припомниш и рецептите ни за домашни енергийни блокчета.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми