Информираният избор е пътят към здравословното хранене

На пръв поглед изглежда, че да приготвиш зеленчуци на грил е лесно, но трябва да знаеш, че и в тази работа има някои тайни, които ние сме готови да ти разкрием. Днес ще ти разкажем как да избереш най-подходящия зарзават, как да го нарежеш и какво още е нужно да знаеш около подготовката за печене.

Хубавото на зеленчуците на грил, е, че могат да се похапват както като свежа гарнитура към всякакви меса, така и като основно ястие. От тях могат да се направят и топли и студени салати. С две думи – те са универсални както за любителите на мръвките, така и за вегетарианците и веганите. Освен това са особено полезни, защото при печенето се използва минимално количество мазнина, което означава, че консумирането им няма да се отрази зле на фигурата ти и твоето здраве. А този начин на приготвяне е помага и за запазването на витамините и минералите, които те съдържат.

Как да избереш най-подходящите?

Много е важно правилно да избереш зеленчуците, които се готвиш да метнеш на грила, защото не всички са подходящи за този вид обработка. Препоръчваме ти при пазаруване да слагаш в кошницата си само млади и месести зеленчуци. За скара най-подходящи са: тиквички, гъби, патладжан, аспержи, царевица, чушки, домати, лук, картофи. Тези зеленчуци стават особено вкусни на грил, за разлика от морковите и цвеклото например.

Когато избираш домати, за предпочитане са големите, добре узрели и стегнати, а не воднистите. При тиквичките е важно да не са презрели, а млади, със среден размер, с нежна кожица, която лесно можеш да се надраска. Внимавай картофите да нямат зелен оттенък, да са също със среден размер, без наранявания и загнивания. Лукът трябва да е сух и здрав, без видими повреди, а аспержите – с месести стъбла, среден размер, защото тънките стъбла е възможно да горчат. Чушките – независимо зелени или червени, е добре да са месести, защото тънките лесно прегарят на грила. Патладжаните трябва да са малки до средни, млади, на които месото все още не се е втвърдило и семената не са узрели, с лъскава, ярко лилава повърхност, без меки, кафяви петна.

Подготовката е майсторлък

Преди печене зеленчуците трябва да бъдат добре измити със студена вода, да им се изрежат стъблата  и опашките и да се подсушат с мека хартиена кърпа. По-малките е най-добре да се изпекат цели, а по-големите да се нарежат. Но не всички могат да се режат, защото сокът им ще изтече. Така например доматите е най-добре да се сложат на грила цели, без да им отрязва опашката. Същото важи за чушките и гъбите, но пък патладжанът и тиквичките трябва да се нарежат, най-добре на дълги ивици, за да изпекат добре. Лукът се обелва и се реже на по-дебели кръгчета. Важно при нарязването на зеленчуците е да не са на малки, тънки парчета, иначе рискуваш да изгорят на грила.

Зарзаватът може да се пече както без предварително мариноване, така и с марината – въпрос на вкус. Ако предпочиташ да ги овкусиш предварително, има няколко варианта. Първият е – смеси зехтин, сол, счукан чесън и зелени подправки, като магданоз, копър, босилек и чубрица и ги остави да престоят в тази смес. Друг вариант за марината е лимонов сок (може да се замести с балсамов оцет), соев сос, лютив чили сос и малко бяло вино. Зеленчуците е добре да се мариноват не по-малко от два часа.

Някои тънкости при печенето

Преди да метнеш зеленчуците на грила, трябва да го запалиш предварително, а когато огънят изгори до големи въглени, идва моментът на печенето. От скарата не трябва да се вдигат пламъци, защото всичко ще прегори преди да си се усетил. Ако си приготвил за печене няколко вида зеленчуци, започни с тези, които трябва да останат на скарата най-дълго – тиквички, чушки, патладжан, картофи. За да не залепнат зеленчуците на решетката, е добре да я намажеш с олио, като накрая със салфетка обереш излишната мазнина, за да не капе и не пуши, попадайки върху жарта.

По време на печенето не се отклонявай от грила в сладки приказки с приятелите, а следи зеленчуците и ги обръщай навреме, за да се изпекат добре от всички страни. Може от време на време да ги напръскваш със зехтин, лимонов сок или с вода с чесън, но не прекалявай – важно е само да замиришат още по-апетитно.

Ако за печене използваш грил тиган, също го намажи олио, за да избегнеш досадното залепване. Но не прекалявай, иначе зеленчуците ще станат прекалено мазни., особено ако са киснати преди това в марината със зехтин.

Кога са готови?

Големите или цели зеленчуци се пекат около 10 минути, а по-малките и нарязаните на парчета – от 5 до 7 минути. Готови са, когато се получи красива златиста решетка на повърхността им. Можеш да пробваш с върха на вилица или нож дали са леко омекнали, или най-добре – опитай ги как са на вкус. Аспержите и царевицата трябва да са малко меки отвън, а отвътре – леко да хрупкат. Патладжаните, тиквичките и гъбите също трябва да са меки, но не прекалено. Кожицата на доматите и патладжаните трябва да е напукана дотолкова, че после да може да бъде лесно отстранена. Някои от зеленчуците е добре след изпичането да престоят в похлупен съд, така стават още по-вкусни – това са чушките и патладжаните.

Поднеси ги с финес

Готвенето на открито не изключва сервирането на храната с финес. Печените на грил зеленчуци може да бъдат поднесени във вида, в който са свалени от скарата, но хубаво би било да почистиш патладжаните и доматите от кожиците и семената и внимателно да ги нарежеш на парчета за порциите. Може също така да ги поднесеш с предварително приготвен дресинг или сос. А ако част от грилованите зеленчуци останат след партито, приготви на следващия ден от тях вкусна салата, като ги нарежеш и им добавиш зехтин, пресен лук и билки.

Това бяха нашите съвети за перфектни зеленчуци на скара. А ето и още полезни идеи за страхотно барбекю и готвене на открито. И ако темата ти е интересна, не пропускай нищо, а се абонирай за „Знам да ям“.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми