Информираният избор е пътят към здравословното хранене

В „Знам да ям“ често сме възхвалявали кулинарните качества на „зелените“ продукти. Основно това са подправки и листни зеленчуци. Всички те са безценен източник на витамини, минерали и фибри. Освен това са страхотна добавка към всяка диета и помагат за по-добрата работа на стомаха и за регулирането на килограмите. Да не говорим, че някои от тях буквално изхвърлят лошия холестерола от кръвоносните съдове. Ето защо днес ще ви представим …. Вкусни и бързи рецепти, в които основен герой са често несправедливо пренебрегваните „треволяци“.

Салата „Табуле“

Това е „чистачът“ на холестерол, за който споменахме, благодарение на голямото съдържание на магданоз. Всъщност, тази ориенталска салата може да бъде наречена „магданоз с екстри“. За класическата рецепта ви трябват: магданоз (поне 2-3 връзки), домати 3-4 в зависимост от вашето желание), лук (1 глава), булгур (100-120 грама), зехтин (на око), сол и прясно изцеден лимонов сок (на вкус). Заливате булгура с вряла вода и го оставяте за около 15 минути да набъбне. През това време наситнявате останалите продукти, смесвате ги, добавяте отцедения булгур, разбърквате всичко, подправяте със зехтина, солта и лимоновия сок и готово.

От тук нататък започват импровизациите. За свежест добавете мента. За екзотика – 1-1,5 чаена лъжичка канела, а за пикантност малко лют червен пипер (най-добре да е стрита чушка, каквато слагате в шкембе чорбата). Можете да замените булгура с марокански кус-кус.

Тази салата може да се поднесе самостоятелно или върху препечени филийка. Става и за гарнитура, особено за по-тежки меса като агнешко или свинско.

Песто

Италианците не могат да живеят без тази зелена наслада. Слагат я не всичко – пица, спагети, месо, а и го ядат намазано върху филийка. За направата му ви трябват мнооого босилек, първокласен зехтин, твърдо сирене (пармезан или пекорино), сол, кедрови ядки. Смилате босилека и леко запечените кедрови ядки в блендер докато станат на каша, добавяте настъргано сирене, сол и зехтин на вкус, разбърквате отново и готово. Става бързо и вкусно. Да не говорим, че пестото е здравословно благодарение на антисептичното и болкоуспояващо действие на босилека.

Песто импровизация

Това е лично изпробвана и много любима семейна рецепта, подобна на песто. Разликата е, че в нея се ползват всякакви зелении, за които се сетите: босилек, магданоз, мента, спанак, джоджен, листа от целина, пресен лук и чесън. Смилате всичко това, добавяте му лимонов сок, зехтин и сол и опитвате. Ако сместа ви се стори рядка, можете да я сгъстите с твърдо сирене или галета, докато постигнете желаната гъстота. Можете да ползвате и 1-2 филийки сухар. Така ще имате енергийна бомба, която ще подпомогне имунитета и метаболизма ви.

Опаковка за месо

С помощта на зелени подправки, можете да приготвите изненадващо вкусни печени меса и риби. За целта, нарежете на ситно микс от подправки. Най-добре става с магданоз, босилек и копър, като съотношението е 3:2:1. Добавете малко сол и зехтин, за да стане гъста каша и плътно покрийте месото или рибата, които ще печете. Имайте предвид, че най-добър резултат се получава при големи парчета месо (например врат или плешка) и рибни филета (като цяло или половин филе от сьомга). По този начин постигате двоен ефект: месото или рибата поемат ароматите на тревите и се запечатват, което означава, че се запазват всички сокове и така ястието остава сочно.

Супи

Всички познаваме класическите крем супи от спанак или коприва. Те са бързи и лесни за готвене – сварявате листата в малко вода, подправяте на вкус и пасирате. Е, според нас не е нужно да се ограничавате само до един листен зеленчук. Спокойно направете микс от всичко, което обичате. Добавете лапад, броколи и дори свежа салата. В някои области в Италия, дори и не си играят да пасират супата, а предварително нарязват листата на дребно, за да са лесни за ядене. Който и подход да изберете, ви съветваме накрая да добавите лъжица сметана или кисело мляко за по-богат вкус.

Това са само пет от възможните приложения на „тревите“, които възприемаме основно като подправка. Уверяваме ви, че ако ги включите в менюто си, повече няма да ги пренебрегвате и скоро ще започнете да приготвяте собствени „зелени“ импровизации.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми