Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Ние от „Знам да ям“ вярваме, че здравословното хранене подобрява качеството на живот. Разбираме се отлично с хора, които имат интерес към полезните храни и вкусното готвене; хора, които искат да повишават хранителните си навици и култура. Затова и създадохме тази платформа – да сме им максимално полезни. Често говорим и за диети, не само като начин за отслабване, но и като начин на хранене. А диетата е много повече от това.

Изборът, които правим, когато се храним, е много личен, а много често е свързан даже и с религия и морални възгледи. Да не говорим от какво значение е храната за националната ни идентичност- на кой не му е липсвала филията с лютеница или боб чорбата в чужбина? Кой не се опитвал да прави мусака извън България, когато му е мъчно за вкъщи (и въпреки че следваш рецептата, няма същия вкус).  А щом се намеси и науката с всичките си проучвания и изследвания кое е здравословно и кое вредно, нещата стават още по-объркващи.

Е, тук сме да ти кажем- и ние нямаме правилен отговор. Но ако се наслаждаваме на храната си, вместо непрекъснато да се притесняваме какво, колко и как ядем, ще бъдем по-здрави. Ето защо днес ти даваме 3 причини да не се стресираш чак толкова за спазването на диетата, а да се наслаждаваш на храната.

№1: Фокусирането върху диетата не те прави по-здрав

Отвсякъде сме бомбардирани с послания как не трябва да ядем захар, сол и мазнини, както и статистики за непрекъснато растящите нива на затлъстяване. По данни на ЕВРОСТАТ, България е на първо място в Европейския съюз по смъртност от сърдечно-съдови заболявания, а голяма част от тези заболявания се развиват заради нездравословни хранителни навици още от детството. Скоро даже си говорихме за здравословните храни с  професор д-р Веселка Дулева, началник отдел “Храни и хранене” към Националния център по общественото здраве и анализи и Национален консултант по хранене и диететика към Министерството на здравеопазване. Пълното интервю можеш да прочетеш тук.

Според много професионалисти обаче, фокусът върху храната допринася за стреса и нередовното хранене, което пък може да доведе до болести и хранителни разстройства.  Вече към списъка с такива се добавя и орторексията (от гръцката дума „орто“, което значи точен, правилен) - обсебване от здравословно хранене. Може би просто е време да поемем дълбоко въздух и да се замислим, че храната не е просто източник на калории, витамини и минерали?

№2 Насладата от храната подобрява здравето ни

Не е важно само да ядеш здравословно - трябва и да се наслаждаваш на храната си. Колко често ти се случва да седнеш пред телевизора с пакет чипс или да си поръчаш пица без да изпитваш срам или вина? И онова досадно гласче в главата ти да ти напомня, че това ще се залепи направо върху дупето ти?  Не се опитваме да кажем, че трябва да ядеш джънк непрекъснато. Казваме простичко - наслаждавай се на храната си. Ако се чувстваш виновен, че си изял парче торта- спри. Изядено е. Вместо да се кахъриш, просто хапни нещо по-леко на вечеря или пък излез да потичаш вечерта. Както неведнъж сме казвали, животът е твърде кратък да не ядеш торта. Или пица. И всички онези вкусни изкушения. Яж без вина и не прекалявай- толкова е просто!

№3 Намери баланса

В крайна сметка не можеш да вярваш на всичко, което е написано в интернет: ако не ядеш това, ще отслабнеш; ако започнеш да ядеш това, ще си по-бодър и каквото там се сетиш. Която и диета да е модерна сега, каквото и да казват колежките в офиса, най-добрият начин да разбереш какво ти се отразява добре е като го пробваш. Пробвай да разнообразиш храненето си, добавяй нови продукти, ходи в разнообразни ресторанти и пробвай различни национални кухни.

И така, за да няма излишен стрес и напрежение, запомни това: ако хапваш повече пресни зеленчуци, намалиш преработените храни (особено джънка) и пиеш достатъчно вода, можеш спокойно да си хапваш любимите си храни без угризения. А светът е голям и апетитен, и вкуснотии дебнат отвсякъде!

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми