Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Не си сигурен дали имаш проблеми с кръвната захар? Можем да проверим с няколко прости въпроса: чувстваш ли се уморен, без значение колко спиш? Имаш ли проблем с концентрацията? Често ли изпитваш тревожност? Лесно ли се дразниш? Умираш ли си за нещо сладичко (особено към 4 следобед или късно вечер)? Ако отговорът на тези въпроси е бил да, то тогава вече знаеш- кръвната ти захар е нестабилна.

Какво точно е кръвна захар?

Това е глюкоза, или простата захар, която получаваме при разграждането на храната. Тялото ни се зарежда с тази енергия. Най-често проблеми с нивото на кръвната захар имаме, когато не успяваме да се храним балансирано или пък се храним нередовно.

Най-лесният начин да се справим с регулирането на кръвната захар е като ядем хубава и пълноценна храна. Така ще се справим и с хормоните, на които кръвната захар влияе, и ще имаме много повече енергия, добро настроение и дори ще ни се яде по-малко. Да не говорим, че със здравословно хранене намаляваме влиянието или опасността от диабет, хипертония и хипогликемия. И ни помага да поддържаме добра физическа форма.

Какво да ядем?

Растителната храна, която е изключително богата на фибри, помага много за регулиране на кръвната захар. Фибрите забавят достигането на захарите до кръвоносните съдове и така поддържат стабилни нива на инсулин. Ако искаш да се погрижиш за кръвната си захар, трябва да хапваш повече храни, богати на фибри и по-малко преработени храни и такива с много захар.

Подготвили сме ти кратък списък с 3 неща, които можеш да хапваш всеки ден, за да се чувстваш енергичен, нахранен и доволен. А и тези продукти са богати на витамини, минерали, фибри, че даже и протеин!

Зеленолистни

Повечето зеленолистни като спанак, лапад, коприва, рукола, кейл, китайско зеле, всякакви марули и всичко друго зелено, което става за ядене, влияе страхотно на кръвната захар. Но най-добрият избор, който можеш да направиш, е да хапваш повече от тези, които са богати на магнезий, а именно кейл и спанак. Опитвай се да ги добавяш към вечерята или обяда, а защо не и към закуската под формата на вкусно сладко смути? Не яж само един вид, а експериментирай с всичките.

Семена

Тук нямаме предвид ядки, а наистина семена- чиа, ленено семе, слънчогледови и тиквени семки, както и конопено семе и сусам. В малките семенца е скрита адски много енергия! Те са страхотен източник на витамини, минерали, протеини. Но това е разбираемо-нали от малкото семе трябва да поникне цяло едно растение.  Любопитен факт: в чиата има 24% от необходимата дневна доза магнезий., а това е нещо, което не можеш да си набавиш в такова количество от храна с животински произход. Опитай се да хапваш по няколко супени лъжици от гореизброените семена. Можеш да ги добавяш в смути, в салата или супа, или просто да ги поръсваш върху ястието си.

Какао

Какаовото зърно е един от най-изобилните източници на магнезий в света. Освен това е богато на фибри, желязо и протеин. Какаото съдържа и хром- минерал, който влияе добре на кръвната захар. Освен това подобрява концентрацията, повдига настроението и може да ти помогне да свалиш някой и друг килограм.  Добави зърната към смути,  към домашно приготвени енергийни барчета или бонбони, в сутрешната закуска или просто ги хапвай ей така.

Други храни, на които можеш да наблегнеш, са бадемите, както и зърнени култури като киноа, кафяв и див ориз, просо. Всички те са страхотни източници на магнезий.  Опитай и да хапваш повече канела- тя също е богата на хром, а и успява много бързо да регулира кръвната захар. Наблегни на боба, морковите, броколите и кръвната захар ще се задържа на добро ниво.

Вижте още

Йоли Делибозова за музиката, тишината и чолбура

Известната блогърка и кулинарна водеща разказва за домашната храна и споделя автентична рецепта

Йоланта Делибозова е музикант-виолончелист, но е по-известна с кулинарните си вълшебства.

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми