Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Много учени твърдят, че колкото повече години прибавяме към възрастта си, толкова повече нашият метаболизъм се забавя, съответно - свалянето на килограми се усложнява. Това е и причината много жени, вече прехвърлили 30-ата си година, да прибягват до крайности в желанието си да постигнат идеалната фигура - от спазване на изтощителни диети, до търсене на помощ от пластичната хирургия. Това обаче съвсем не е необходимо! Един балансиран хранителен режим, както и спазването на няколко прости ежедневни правила, могат да свършат добра работа в борбата с килограмите, независимо на коя възраст си.

Закуската - най-важното хранене за деня

Въпреки че майка ти винаги ти е повтаряла от малка колко важно е сутрешното хапване, вероятно и ти, както много други хора, понякога си позволяваш да го пропуснеш. Е, била e права - закуската е най-ключовото ядене за деня, особено ако вече си на определена възраст и искаш да се отървеш от излишните килограми.

Но нека не се подвеждаме по обичайните митове - това, че закуската е в началото на деня, изобщо не означава, че до вечерта организмът ти напълно ще е усвоил приетата храна. Затова, освен че трябва да присъства в менюто ти задължително, тя трябва и да е внимателно подбрана. Основното, което трябва да приемаш за закуска, са храни, богати на белтъчини. Диетолозите съветват да се обърнеш към яйцата, пилешкото и пуешкото филе и сьомгата, тъй като тези храни са богати на протеини и с ниско съдържание на мазнини. Ако си любителка на сандвичите, се препоръчва да използваш пълнозърнест хляб или такъв с квас и лимец, вместо обикновения бял пшеничен, от брашно тип 500.

Полезна закуска както за здравето, така и за поддържането на добра физическа форма, са също ядките, плодовете, зеленчуците и млякото. Напоследък изключително популярни са и енергийните смутита, които обикновено представляват комбинация от плодове, прясно мляко и ядки. За още по-приятен старт на деня към твоето смути можеш да прибавиш и лъжичка органична протеинова пудра. Други подходящи напитки, придружаващи закуската при борбата с килограмите, са кафето и зеленият чай.

Ами сега? Какво да хапна за обяд?

Сега е моментът да споменем, че всяко едно от трите основния хранения за деня е задължително, ако искаш както да постигнеш желаната физическа форма, така и да опазиш здравето си. Основното, което диетолозите препоръчват да си хапнеш за обяд, е добре познатата на всички зеленчукова крем супа. Тук наистина разполагаш с голяма свобода на избор, тъй като на практика почти всеки зеленчук може да се превърне във вкусна, лесносмилаема супичка. Ако работиш в офис и хапването на топъл обяд за теб е предизвикателство, гаспачото е перфектният избор - приготвя се лесно в домашни условия, а чарът му е в това, че се хапва студено. По този начин няма да се налага нито да чакаш удобния момент, за да изтичаш до ресторанта, нито да се чудиш къде да претоплиш донесеното от вкъщи.

Ако, разбира се, зеленчуковите супи изобщо не са любимата ти храна, спокойно можеш да заложиш и на салата. Независимо какви зеленчуци ще използваш, към тях може да прибавиш пилешко филе, нахут или друг протеин. Във всички случаи обаче избягвай добавянето на сметана и сосове в обедното ти меню. Тези продукти често съдържат добавена захар - съответно и излишни нежелани калории, както и вредни консерванти. Диетолозите твърдят, че няма нищо лошо в това да добавиш и малко въглехидрати към обяда си - кафяв ориз, картофи, пълнозърнесто хлебче.

Дойде време за вечеря, гладна съм като вълк!

Една от най-големите грешки, които дамите след 30-те допускат в храненето си, е приемането на прекалено много храна за вечеря. Поради забързаното ежедневие и многото грижи вкъщи и на работното място, не може да не си се прибирала у дома късно вечер, „озверяла“ от глад. За да избегнеш нежеланите ефекти от вечерното преяждане, е препоръчително да хапваш по малко, но на често през деня, между основните хранения. Освен че по този начин ще се чувстваш по-заситена в края на деня, приемането на малки порции през малко време стимулира метаболизма, за който се твърди, че след 25-ата година значително се е забавя.

Добре е в основата на твоето последно хранене за деня да са пържола, риба, тофу и други храни, богати на протеини. Бобовите култури също са ОК, а ако ти се хапва и салатка, е препоръчително тя да е съставена предимно от листни зеленчуци. Диетолозите препоръчват вечерно време да се избягват плодовете и прясно изцедените сокове, защото фруктовата захар, макар и по-полезна от обикновената бяла, в големи количества се явява трудна за преработка от организма.

И още 3 хитринки за перфектна фигура

Ограничи алкохола. Дамите след 30 години обикновено имат множество задължения, което респективно означава и трупане на стрес. Сигурно ти се е случвало да се прибереш вкъщи, изморена от работа, и да ти се иска да изпиеш една чаша вино, за да се отпуснеш преди лягане. Да, но изследвания на специалисти показват, че често вечерта не приключва с първата чаша. Известен факт е, че алкохолните напитки, независимо дали концентрати, или с нисък градус, са висококалорийни и пречат на борбата с излишните килограми. Може да ти звучи неприятно или даже непосилно, но ако искаш да постигнеш желаните от теб резултати, трябва да намалиш до минимум алкохола.

Пий повече вода. По-малко алкохол, повече вода - така със сигурност ще надвиеш излишните килограми, независимо от годините. Водата помага на организма да усвоява приетите вещества, а също така създава и усещане за ситост, намалявайки „вълчия глад“. Това е и една от причините да се препоръчва приемът й преди хранене.

Без спорт не може. Не забравяй, че за да постигнеш максимални резултати, е препоръчително балансираната диета да бъде съчетана с физическа активност. Подходящи спортове за дамите, прехвърлили 30-те, със забързано ежедневие и търсещи спокойствие, са йогата, пилатесът, фитнесът с личен треньор, плуването. За любителките на по-тежките физически натоварвания, са подходящи всякакви спортове, стига те да включват движение - от лека атлетика до народни танци.

Правилното, контролирано хранене и физическата активност ще те отведат до желаните резултати, въпреки всички проблеми, които забързаното ежедневие ти поднася. И горе главата - на 30 и… все пак се отслабва по-лесно, отколкото на 60 и…, нали?

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми