Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Някои от често срещаните вкусни комбинации от храни в ежедневието ни за жалост могат да се окажат врагове на организма. Веществата в тях, полезни само по себе си, съчетани могат да доведат до нежелани реакции на тялото ни, а системната им употреба понякога и до някои заболявания. Но има и алтернативи, които са също толкова вкусни, а освен това – и полезни.  

Сандвич и кафе

Тази лесна закуска, когато сутрин бързаш за работа, се оказва че не е твърде полезна за организма. Киселините, които се съдържат в кафето, пречат на усвояването на скорбялата в хляба и това може да доведе до храносмилателни затруднения.
Алтернатива: Замени кафето с бял или зелен чай. А за какво е полезен чаят, можеш да научиш от Елена Тихомирова.

Домати и краставици

Изследванията показват, че това съчетанието в любимата ни лятна салата пречи на биохимичните реакции в организма. Образуват се излишни соли, които могат да доведат до отоци от задържане на течности, а полезните витамини не се усвояват напълно.
Алтернатива: Най-добре яж краставици и домати поотделно. На обяд хапни салата от краставици може и зелено гаспачо, а на вечеря – домати.  

Картофи и месо

Кой може да устои на хубав котлет с гарнитура от пържени картофки? Но тази комбинация е трудноусвоима за тялото. Нишестето в картофите изисква алкална среда за добро храносмилане, а протеините в месото – киселинна. Заедно те застояват в храносмилателния тракт и могат да доведат до куп неприятни усещания – киселини, гадене, газове…
Алтернатива: Най-добре е с месото да хапваш зеленчуци: аспержи, броколи, (полезни за  здрава и красива коса и борят стреса) карфиол, зелен боб, листни зеленчуци, тиквички. Картофите можеш си сготвиш със сметана или с гъби, а как да избереш най-подходящите за определен вид приготвяне, виж тук.

Зърнени храни и прясно мляко

Овесът, пшеницата, елдата, ечемикът – всички те съдържат желязо, а млякото – калций. Изглежда, че ако ги събереш, се получава суперполезна смес. Много хора предпочитат съчетанието от тези храни за бърза закуска или лека вечеря, но желязото и калцият пречат един на друг за усвояването им от организма. Те неутрализират полезните си свойства и в крайна сметка тялото ни не получава нито един от тези микроелементи.
Алтернатива: Яж продукти, съдържащи желязо, и продукти, които са източник на калций, поотделно. Зърнените храни можеш да съчетаваш с кисели плодове и ядки или да си направиш сам страхотни хрупкави крекери. Прясно мляко пий отделно от всичко.

Паста и кайма

Колкото и да ти е тъжно, най-добре се откажи от съчетанието на макаронени изделия и месо. Слюнчените жлези отделят ензима амилаза, която разгражда скорбялата в тестените храни до дизахариди. Съчетанието на протеина в месото със захарите създава недобри съединения, които могат до доведат до диабет и сърдечно-съдови заболявания.
Алтернатива: Най-добре похапвай пастата с гъби, маслини, яйчен жълтък, билки и подправки. Ето какъв микс от подправки е идеален за нея.

Бира и солени ядки

Често се случва, когато пиеш бира, да посягаш, дори без да мислиш, към купичката пред теб със солени ядки, нали? И после към следващата и следващата… Продуктите с високо съдържание на сол обаче са не само вредни за организма сами по себе си, но предизвикват дехидратация и стимулират поръчката на следващата халба бира.
Алтернатива: Добрата новина е, че пивото е приятел с въглехидратни храни – тоест, класическото съчетание бира с картофки е позволено. А за любителите на тази напитка препоръчваме да научат повече за два от градовете, където тази дума е свещена – Прага и Виена.

А за още по-здрав стомах, виж и кои храни да избягваш на празен стомах.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми