С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Случвало ли ти се е да видиш снимка на храна или да усетиш вкусна миризма и изведнъж да ти се прияде нещо страшно. Разбира се. На всички ни се случва. Дори само докато говорим за това и ни се дояжда. Но пък понякога просто ни се дояжда нещо тестено като хляб, спагети или някой геврек. Тялото хем си иска нутриентите, хем отделя серотонин, защото сме задоволили нужда. Или поне така си мислим, докато гледаме опразнения хладилник и се чудим какво още можем да изядем.

Защо изпитваш силна нужда да ядеш шоколад или нещо тестено? Според много хора това е чисто психологически феномен. Обвиняват липсата на воля и мотивация да отслабнат или да се хранят здравословно.  Но истината е, че това желание е сигнал за някакъв дисбаланс вътре в теб. „Заради стреса е!“, казваш си ти. И си прав: когато тялото ти има високо ниво на кръвна захар, отделяш инсулин (хормон, който помага на мазнините да се съхранят в теб), който пък помага да намалиш нивото на кръвната захар като я превръща в мазнини. Но инсулинът често предобря и сваля твърде ниско кръвната ти захар и изведнъж ти се дояжда страшно. По възможност нещо тестено или сладко.

Когато се опитваш да отслабнеш, въглехидратите могат сериозно да объркат диетата ти. Ето защо е добра идея да си подготвен. Имай предвид, че стресът и липсата на сън оказват доста голямо влияние.

Ако ти се яде нещо солено

Чипс или солети? Все ти е едно, стига да е хрупкаво и солено.  Пробвай да хапнеш нещо с подобна консистенция. Например:

  • Сурови моркови и хумус
  • 1-2 чаши пуканки
  • Жарена/печена леблебия

Ако ти се хапва нещо сладко

Бонбони, торти или шоколад: няма значение, стига да е сладко. Опитай да изчистиш рафинираната захар и наблегни на плодовите десерти:

  • Замразени или пресни горски плодове с малко сметана
  • Шоколадов протеинов шейк
  • Натурален шоколад (не целия ;) )
  • Банани
  • Бадемово или фъстъчено масло (или тахан) с нарязана ябълка

Ако ти се хапва нещо тестено

Хляб, спагети, тестени закуски: храната, с която си отраснал. И винаги можеш да ядеш още от тях. Но е по-добре да ги запазиш само за дните, когато не ти се ядат зеленчуци, плодове или протеини. Опитай да смениш тестото с:

  • Спагети от тиквички
  • Спагети от леща или ориз
  • Карфиол (можеш да направиш блат за пица от него и яйца)
  • Безглутенови мъфини и кексове

А понякога се оказва, че жадуваш въглехидрати, защото организмът ти има нужда от магнезий. Той е един от най-често липсващите минерали. Магнезият помага на кръвната захар да се регулира, а ако имаш дефицит, веднага ти се иска да посегнеш към кекс или солети. Ако хапваш по-често храни, богати на магнезий, ще регулираш нивото на инсулин и няма да имаш проблеми. Наблегни на зеленолистните салати, водораслите и суровото какао. Подправяй храната си с с допълнително босилек и кориандър, които също са богати на магнезий.

Много е важно да се наспиваш редовно и да не лишаваш организмът си от сън, защото това влияе силно на хормоните ти и нивото на кръвната захар. А ако посягаш към сладкото, защото ти е скучно или тъжно, опитай да се разходиш, да звъннеш на приятел или просто виж това видео с котки.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми