Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Напоследък куркумата е подправката, която се споменава най-много в текстове за здравословно хранене и рецепти. Ние пък решихме да обърнем внимание на кимиона, който е една малко подценявана подправка. А ни е любима за ориз, особено в къри. А какво слагаме на хумус? Пак кимион. Той е една от най- разпространените подправки по света и се използва във всякакви ястия, че даже и за чай. Кимионът е не само ароматен и вкусен, но е и много полезен за тялото и ума.

Произход

Подправката вирее в Близкия Изток, от Сирия до Индия. Растението е от семейството на магданоза, а по форма семенцето напомня това на копъра. Има няколко вида кимион, но най-разпространение е светло кафявият.  Съществува и черен кимион, който пък произлиза от северна Африка и южна Азия, но е доста горчив на вкус и не се употребява толкова често.

Съдържание

Една супена лъжица кимион съдържа голямо разнообразие от важни нутриенти като протеин, мазнини, че даже и малко фибри. В подправката има и витамини А, С, Е и К, както и ниацин, фолиева киселина, Омега-3 и Омега-6. А ако говорим за минерали, то в една супена лъжица кимион има цялата тежка артилерия: калций (55.9 mg) , желязо (4 mg), магнезий (22 mg), фосфор (30 mg), калий (107 mg), натрий (10 mg) и следи от цинк, мед, манган и селен.

Кимионът се е използвал в медицината още в древен Египет и Гърция, а дори и днес в Индия семената се използват за лечение на различни проблеми.  А ето и трите причини да добавяш повече кимион, когато готвиш.

№1: Помага в борбата с килограмите

Много изследвания са показали, че кимионът помага да се регулира гладът и засилва метаболизма. В едно проучване сравнили две групи жени, които били на диета. Тази, която консумирала повече кимион, свалила общото количество мазнина от почти 15%, а тези, които не хапвали подправката- едва 4.9%.

№2: Помага за здрав сън

В Индия лекуват липсата на сън със семена на кимион. Малките семчици намаляват умората и стреса в организма и успокояват храносмилателния тракт. А и помагат на тялото ти да абсорбира нужните нутриенти.

№3: Подобрява храносмилането

Според някои проучвания, кимионът помага много при диария. Най-важното при храносмилането е способността на организма да „разбива“ храната на малки, лесно усвоими части. Според проучването на университета Mysore, кимионът стимулира черния дроб да произвежда повече жлъчка. Тя пък от своя страна помага за разграждането на храната и усвояването на необходимите нутриенти.

Ако тази статия ти е била интересна, предлагаме ти да „подправиш“ пощата си с още пикантни и полезни текстчета като се абонираш за „Знам да ям“ тук.

 

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми