Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Нашето тяло, този сложен и добре координиран механизъм, се нуждае постоянно от „гориво” за своето добро функциониране. То влиза в нас под формата на въглехидрати, протеини, витамини, мазнини, микроелементи, които си осигуряваме с храната. Но забързаният ритъм на живот често ни кара да пропускаме едно, а понякога и две от редовните хранения през деня. Ето какво се случва тогава в тялото ни и как това се отразява на общото ни състояние?

Ставаме раздразнителни

Обикновено човек яде три пъти на ден, като между приемите на храна минават 4-5 часа. В първите 6 часа без храна тялото се чувства добре. То започва да разгражда глюкозата, която се образува от постъпващите в него въглехидрати. Една четвърт от енергията, получена от въглехидратите, се използва от нашия мозък, а останалите три четвърти отиват за червените кръвни телца и мускулите. След 6 часа глад обаче запасите от гликоген започват да се изчерпват, което води до чувство на глад и раздразнение.

Храносмилателни проблеми

Човешкото тяло е настроено да работи през целия ден, включително и храносмилателната система. Когато се прескочи едно от редовните хранения в нормалния процес на разграждане на храната се получава объркване и тя не може да се смели добре. За адекватната работа на храносмилането и обмяната на веществата трябват минимум три хранения на ден. Минималният интервал между тях трябва да бъде 5 часа.

Трупане на мазнини

Когато забравяме да обядваме или вечеряме, объркваме организма си. Вместо да разгражда мазнините, той започва да ги складира, за да осигури енергия за тялото за по-дълъг период.

Отпадналост и умора

Пропускането на едно редовно хранене забавя метаболизма, което води до чувство на умора и сънливост. И обратното – редовният, регулиран прием на храна помага за добрата обмяна на веществата и да се чувстваме по-енергични.

Напълняване

Ако например пропускаме обеда, то организмът се оказва без редовното захранване с гориво и се стреми на вечеря да компенсира пропуснатото. Той има нужда от калории и може щедро да си ги набави със следващото ядене. Тоест, човек преяжда, а ако превърне това в навик, задължително ще си докара напълняване.

Хормонален дисбаланс

Всеки път при пропускане на едно от редовните хранения нивата на кортизола в кръвта се повишават, което води до тревожност. Повишават се и нивата на инсулина, след което рязко спадат. Това предизвиква и нестабилност в нивото на кръвната захар.

Диетолозите съветват

За поддържане на добрия метаболизъм и за да се избегне трупането на излишни килограми, е нужно да се храним не само три пъти, а дори четири или пет пъти на ден. Основният прием на храна трябва да е на закуска, обяд и вечеря, а двете междинни похапвания да са леки и нискокалорични.

Здравословното хранене не е „висша математика“. Просто трябва да се спазват няколко основни принципа и да се намери правилният баланс между хранене и спорт.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми