Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Последните няколко години зеленото е много модерен цвят, особено когато става въпрос за храна. От скоро и у нас навлезе изключително популярният чай матча- произхожда от изтока, но е обожаван на запад. Всъщност традиционната чаена церемония в Япония се върти именно около приготвянето, сервирането и пиенето на матча под формата на гореща напитка. Тя е не само богата на кофеин, но и много полезна за тялото. По-силна от обикновен зелен чай, матчата дава енергия и подобрява физическата издръжливост. 

Какво всъщност е матча?

Буквалният превод на матча е „чай на прах“. Когато си направиш чай, ти пиеш водата, в която са запарени листата или плодовете. А когато пиеш матча, ти пиеш самите листа, които са изсушени и стрити на фин прах, а след това са превърнати в течност с гореща вода (но не вряла) и разбити с бамбукова четка до получаване на пяна.

За разлика от традиционния зелен чай, матчата идва от чаени растения, които се покриват с тъмен плат преди листата да бъдат обрани. Това кара листенцата да растат с по-добър вкус и текстура. След това се обират ръчно  и за обработват леко, за да не ферментират. Следва изсушаване и складиране на студено място, което засилва вкусовите им качества. Накрая изсушените листа се мелят с камъни до получаване на фин прах.

Защо е полезна?

Понеже когато си правиш чай матча, ти консумираш не само запарката, но и самите листа, тялото ти получава много повече нутриенти. В матчата има малко количество витамини и минерали (витамин С, селен, цинк, магнезий и други), но пък доста антиоксиданти- полифеноли. Те помагат не само в борбата с рака и сърдечно-съдовите болести, но и с регулирането на високото кръвно налягане и стареенето на организма. А някои от полифенолите помагат и за ускоряването на метаболизма и по-лесното изгаряне на калориите. Но сигурно най-големите предимства на чая матча са, че успокоява ума и релаксира тялото, подобрява концентрацията и повдига настроението.

Може ли да замени кафето?

Ако пиеш кафе, за да те събуди-  да, може.  Една чаша чай матча има три пъти повече кофеин, отколкото  обикновен чай, защото консумираш и самите листа. А това е почти колкото една чаша шварц кафе. Но пък така поетият кофеин активира по различен начин нервната ти система.  Вместо да те направи нервен и треперещ, кофеинът от матча предизвиква усещане за спокойствие без да има сънливост. Така че ако смяташ да пиеш матча следобед или вечер, препоръчително е да е поне 6 часа преди лягане, за да можеш да се наспиш пълноценно.

Става и за готвене!

Можеш да включиш матчата в менюто си не само като напитка, ами дори и като съставка в манджи и десерти.Очаквай скоро няколко рецепти, които включват тази супер храна. И за да не ги пропуснеш, предлагаме ти да се абонираш за „Знам да ям“ още сега.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми