Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Оценяваме радостта, която храната ни носи, едва когато сме на диета. И тогава почваме да се питаме- заветната идеална фигура заслужава ли си всички тези лишения? Мислим си- „животът е твърде кратък само за едно блокче шоколад!“

Но изведнъж се появява Катина, която е като светлината в тунела на диетата, черешката на тортата, която можеш да изядеш и маслото върху филията. Тя е майка на две деца, едното на  3 годинки, а другото на 9 месеца, и в малкото си свободно време помага на хората да отслабват.

Катина предизвика сензация с популяризирането на Зоната и НеДиетата си. Зоната е начин на хранене, с който съчетаваш така храната си, че да контролираш кръвната захар, а от там и хормоните. Така можеш да бъдеш здрав и енергичен и да отслабваш, без да си налагаш безумни ограничения. Дори Мартина Вачкова и Владо Пенев са фенове на Зоната. А както самата Катина казва, „за много хора здравословен начин на живот означава това – да не близваш алкохол, да не пушиш цигари, да не ядеш сладко, тестени изделия, пържено и т.н., да си на някакъв стриктен режим нон-стоп, да ходиш редовно на фитнес, да си много примерен. Е, на мен ми звучи скучно, депресиращо, отегчаващо, войнишко, ограничаващо.“

Да не говорим, че интернет е пълен с противоречива информация. Как да разбереш кое е правилното за тялото ти? Виж какво ни сподели Катина за:

Готвенето

По принцип не мога да готвя обикновените неща. Колкото и странно да звучи, не съм добър кулинар: не мога да пържа, да втасвам някакви теста, да запечатвам меса и т.н. Мога да готвя само и единствено зонови (т.е. балансирани), бързи храни! Затова и казвам на всички: всеки може да се справи!

Повечето неща, които са здравословни и балансирани, особено пък и моите рецепти, стават за минутки. Всичко се смесва и  или се пече, или се разбърква и на тигана. Така или иначе всички ядем, готвим мусака, готвим всякакви манджички, всякакви салатки и какво ли не, идеята да се храним балансирано е просто да се научим как да ги съчетаваме правилно и пак да си ги готвим. Лесно е- добавяме по-малко мазнина, разпределяме правилно в чинията от това, което сме сготвили.

Зоновото хранене

Какво трябва да има в едно зоново хранене? Да има 1 длан протеин (месо, риба, яйца, сирене и т.н..), да има въглехидрати – плодове и зеленчуци и ако има „лоши“ въглехидрати (ориз, картофи, тесто и сладко), да има и малко мазнини – маслини, зехтин, ядки, семки и т.н..

Правилата в кухнята

Нямам никакви правила при готвенето, единствено не пържа нищо. Всичко е изпечено във фурната или „запържено““ в малко водичка. В кухнята ми няма бяла захар и бяло брашно доста отдавна, но ако съм някъде на гости се случва да ям нещо приготвено с тях.

Няма забранени храни

Забранени храни нямам, нито за децата си, нито за мен и изобщо вкъщи. Може да се яде всичко, важното е колко често, по колко и как съчетано. Без вманиачавания, моля. ;)

Любим продукт

Ооооо…много са! Лешниковият тахан е един от тях: с  малко мед и какао – става като течен шоколад. Обичам морски дарове, а и котидж сирене, месца, екзотични плодове, авокадо. Спирам се някак си.

Хранителната култура при децата

При децата трябва да се започне от нулата. Личният пример е много важен: цялото семейство да се храни по-балансирано и здравословно. Това е най – важната част от възпитанието на детския вкус- домът. Не трябва да се забранява нищо, но и да не се дават безразборно теста и сладки.

Научила съм малката ми дъщеря да се храни често. Предлагам ѝ плодове, зеленчуци, риба, бобови, маслинки. Яде, разбира се, и желирани бонбони, солетки и подобни…просто малко и не постоянно. Никога не водя битка и не се опитвам да накарам децата да ядат нещо на сила. Ако много иска сладко преди да се е наяла – давам ѝ 1-2 малки парченца от нещото и после ѝ давам да си дояде яденето.

Храненето в училище

Задължително е да се образоват децата. Трябва да има предмети как да се храним, как да сме по-здрави, да пием повече вода, да сме повече сред природата. Но не вярвам много да се случи.

Смятам, че младите вече имат хранителна култура. За съжаление това, което наблюдавам, е в двете крайности – или са супер стриктни и вманиачени по био храненето, или нямат представа колко е жизнено важно да се храним добре! Аз и Зоната сме по средата – може от всичко, просто на често и добре балансирано.

А ти можеш да започнеш още днес със Зоната. Важно е не да си перфектен, а постоянен. Научи повече за Катина и НеДиетата на официалния ѝ сайт. Но преди това виж една от любимите ѝ рецепти: бърза и лесна палачинка с шунка и кашкавал.

Чудна бърза закуска

Продукти:

  • 1 яйце
  • 1 пълна супена лъжица трици
  • 1-2 супени лъжици прясно мляко
  • Шунка
  • Моцарела

Яйцето се разбърква добре с триците и млякото. Сместа се изсипва в много добре зарят и леко намазнен тиган. След минутка обръщаш и настъргваш моцарелата, слагаш парчето шунка и си готов! И задължително хапни малък плод за десерт!

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми