С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Знаеш, че прекаляването със солта не е ОК. Затова се лишаваш от някои любими храни, които са твърде солени. Но пък можеш хем да хапваш каквото обичаш, хем да е здравословно. Затова ти подготвихме 5 продукта и процентното съдържание на натрий спрямо дневната норма в 100 г от тях и съвети как да си спокоен, когато ги сложиш на масата.

Колко сол да приемаме?

Обичайно човек се нуждае от малко минерални соли – около 5 г на ден. А от тези, които съдържат натрий – едва 2,3 до 3 г на ден. А основният източник на натрий е готварската сол. Добре е да знаеш, че ако приемаш твърде солени храни, това вреди на здравето – води до задържане на течности, влошава работата на бъбреците, очите и черния дроб, действа лошо на кожата. Освен това, солта се отлага се в тъканите и ставите, склерозира артериите и повишава кръвното налягане. Но пък толкова много любими храни имат сол.

Как да хапваме вкусно и здравословно?

За да сме ти полезни, ти представяме 5 любими храни, които съдържат висок процент от дневната доза натрий и техните по-безсолни алтернативи. Разбира се, тук не сме включили така наречения Fast food, защото сме сигурни, че като разумен човек не прекаляваш с него. И така започваме.
Маслини: 32% от дневната норма

Да, в малко количество маслини има повече сол, отколкото предполагаш – от 0,8 до 1,5 г. Но – спокойно! Можем да „оправиш“ много солените маслини, като ги залееш с вряла вода и ги оставиш да престоят така една нощ. Преди това обаче ги надупчи с вилица на две-три места. След обезсоляването ги залей със зехтин или с олио и ги прибери в хладилника.

Вегетариански соеви продукти: до 74% от дневната норма

Звучи странно, но много продукти, направени на соева основа, особено тези, които имитират месо, съдържат твърде много натрий. Такива са соевият бекон (1,7 г) или соевите кренвирши (0,9 г). Затова пък има соево сирене тофу, което е с ниско съдържание на сол – по-малко от 0,1 г. Съдържа всичките 8 незаменими аминокиселини, богато е на витамини от групата В, на фосфор, магнезий, калий. Известно е, че след яйцата в него има най-много лицитин, който укрепва нервната система.

Сирене: до 78% от дневната норма

Във всички видове сирене има много натрий – в рокфора и пармезана - 1,8 г, в гаудата – 0,8 г, а в бялото саламурено сирене е дори до 3,5 г по стандарт. За любителите на сирената радостната вест е, че има и такива с малко сол, като моцарелата, например – само 16 мг на 100 г. Ако пък накиснеш нашенското бяло сирене във вода, която сменяш през ден-два, ще успееш значително да намалиш солта в него, без да променяш вкусовите му качества.

Соев сос: 240% от дневната норма

Заради голямо съдържание на натрий – 5,5-6 г, азиатците често използват соевия сос вместо сол за храната си. Иначе хвалят този продукт заради полезните аминокиселини, витамини и минерали в състава му. Затова алтернативата е соев сос с намалено съдържание на сол – често това означава над 40% по-малко сол. Такива сосове се продават в големите хранителни вериги. Просто чети етикета.

Печени семки: до 260% от дневната норма

Приятната за мнозина занимавка всъщност може да се окаже опасен подводен камък за здравето. В 100 г от готовите печени слънчогледови или тиквени семки може да се съдържа до 6 г натрий. Затова, ако обичаш печени семки, най-добре си купи сурови и ги приготви сам вкъщи, като ги насолиш съвсем малко.

И така, това бяха нашите бързи съвети за намаляване на солта. Както виждаш не е много трудно да се храниш здравословно. А доказателство за това е и нашият списък от здравословни алтернативи на ежедневните продукти.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми