Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Пазаруването може да е трудна задача, дори и за много организиран човек. А е и доста трудно да се фокусираме, когато нямаме време, коремът стърже или вкъщи ни чака цяло семейство гладници. Изкушаващи храни дебнат заплашително на всеки рафт, застрашавайки диетата ни или желанието да се храним здравословно. Спасението обаче е в нещо много простичко- списък за пазаруване. Дали ще е на хвърчащ лист хартия, на телефона или в някое приложение, списъкът ще те избави от изкушенията и ще ти помогне да оптимизираш пазаруването, така че да имаш повече време за по-приятни неща. Според някои проучвания, когато пазаруваш с предварително подготвен списък, ти избираш по-добри продукти, а това може да доведе и до сваляне на излишни килограми. Ето няколко съвета как да си направиш перфектния списък за здравословно пазаруване.

Предварителна подготовка

За да се храним здравословно, трябва да умеем да си приготвяме питателна храна и в домашни условия, а не да разчитаме само на магазини и ресторанти. Когато хладилникът е празен, най-лесната реакция е да си поръчаме пица или китайско, а това не се отразява добре на хранителния режим. Ето защо най-доброто решение е да се пазарува в големи количества само храна с дълъг срок на годност (замразени зеленчуци, консерви, боб и бобови, ориз, пълнозърнести спагети и други).

Опитай се да си планираш менюто за седмицата преди да отидеш на пазар. Така ще знаеш точно от какви продукти имаш нужда. Проучвания показват, че хората, които планират менюто си предварително, имат по-добра култура на хранене и по-ниско ниво на затлъстяване. А освен това планиращите хапват и по-често домашно приготвена храна, което пък се свързва с цялостно по-добро състояние.

Бъди реалист

Когато планираш пазара си, наблягай на храните, които наистина ядеш. Ако си прочел в някое списание, че киноата е по-здравословна от боба, не си я купувай, само защото така пише. Съобрази продуктите с личните си предпочитания, а не модата.

Ако пък си си харесал рецепта, която искаш да пробваш, вземи съставки в количествата, описани в рецептата. Да не се окаже после, че няма кой да яде нахута. Добра идея е да експериментираш с един или два нови продукта на пазаруване.

 Друга добра причина да пазаруваш със списък и ясна представа за количеството е, че няма да прахосваш излишно пари за храна и няма да купиш неща в количества, които ще трябва да изхвърлиш после.

Със списък пазаруваш по-съзнателно

Още докато подготвяш списъка си за пазаруване, ти взимаш съзнателното решение да не купуваш чипс, вафли или кексове (или каквито изкушения срещаш в магазина). Когато не включиш продукти с рафинирана захар и оцветители в списъка си, шансовете да не си ги купиш са значително по-големи.

Раздели списъка на части

Ако добре познаваш супермаркета си (или мястото, в което си пазаруваш за няколко дни напред), раздели списъка си според разположението на магазина. Това ще ти помогне да си много по-ефикасен в пазаруването си и да не се връщаш по няколко пъти, защото си забравил нещо или е било по-надолу в списъка ти. Да не говорим, че така ще си по-фокусиран и ще пропуснеш изкушаващите рафтове с храните, които не са част от здравословния ти режим. Особено ако са на промоция в магазина.

Друг начин да разпределиш списъка за пазаруване е според продуктите. Тук ти предлагаме един примерен здравословен списък с храна:

  • Зеленчуци: броколи, цвекло, карфиол, аспержи, лук, моркови, червени чушки, спанак, зелена салата, зелен фасул,  тиквички, домати (да, знаем, че са плодове, но все пак ги включваме в този списък), гъби.
  • Плодове: горски (къпини, малини, ягоди), ябълки, банани, грозде, грейпфрут, портокали, лимони, круши, череши, ананас, нар, киви.
  • Протеини: яйца, риба, месо, тофу.
  • Въглехидрати: картофи, тиква, киноа, ориз, бобови, леща, чиа, хляб.
  • Полезни мазнини: зехтин, маслини, авокадо, ядки, фъстъчено масло, песто, ленено семе.
  • Млечни и подобни: кисело мляко, сирене, ядково мляко и ядково сирене.
  • Допълнителни: лютеница, горчица, оцет, чили сос, мед.
  • Напитки: вода, чай , кафе.

Естествено, това е само примерен списък за пазаруване. Спазването на хранителен режим и здравословното хранене не са трудни задачи, когато имаш тайно оръжие в магазина. А да не говорим, че ти спестява време и пари. „Знам да ям“ пък ти спестява време като ти праща по 3 нови текста всяка сряда и петък директно в пощата ти. Трябва само да се абонираш тук.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми