Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Знаеш ли какво са „Розова магия“, „Розово сърце“ и „Алено сърце“? А „Кьосе“ и „Балкан“? Всичко това са традиционни български зеленчуци – първите са разновидности на доматената ни гордост „Розово сърце“, а вторите – зеле. Доскоро беше трудно да ги открием, а днес е супер лесно благодарение на проекта на „Метро“ „Отгледано с грижа в България“. Георги Гърневски, който отговаря за плодовете и зеленчуците  в тази инициатива разказа за нея на в. „Стандарт“, а ние ти предаваме най-любопитното.

Как се намират автентични български продукти?

Оказва се, че хората от „Метро“ са обиколили цялата страна заедно представители на Министерство на земеделието, за да намерят производители, които могат да предложат качествени родни продукти. Естествено е да си зададем въпроса защо са избрали този подход, а не внасят домати от Гърция или Турция например. Отговорът е повече от логичен: „Метро е търговец на едро и клиентите ни основно са хотели и ресторанти. Те обслужват все повече чужди туристи, които искат нещо местно, специфично като храна. Новото в концепцията е, че вместо да отидем отнякъде да купим домати, отиваме при ресторантьора и той си казва – за да направя миш-маш ми трябва по-воден домат, за да направя салата, ми трябва твърд домат, за капрезе трябва да е месест и да няма семки.“, казва Георги Гърневски пред „Стандарт“.

И така се е започнало търсенето на автентичните български сортове. А то не е били никак лесно. „Отидохме в пловдивския институт „Марица". Там ни казаха кои сортове ни трябват, за всеки сорт какво е необходимо като производство, като транспортна годност и издръжливост, като съхранение. Има продукти, които не можеш да търкаляш по 3 дни - от мястото на производство до първи склад, след това до централен склад, оттам до друг склад, до магазина. И те казаха – ако не ти е до 5 км производителят, изгаряш“, разказва ръководителят на проекта. Затова и от „Метро“ решават, че в този случай най-добрият подход е да се предлагат местни, директно доставени от производителя стоки.

Кои местни сортове се върнаха в магазините на „Метро“?

От старта на проекта до момента са били развитие повече от 110 български продукта. Сред тях са розовите домати, които вече споменахме. А през август в магазините на веригата е имало 18 вида български чушки като: хисарска капия, куртовска капия, ивайловска капия, софийска капия и нови хибриди и сортове. Ти знаеше ли, че има толкова много видове? Ние също се изненадахме и се зачудихме как хората да направят избор. Оказа се, че в „Метро“ са се погрижили за това: „Продавахме със съответните описания – това е подходящо за пълнене, това - за печене, това - за готвене.“, казва г-н Гърневски.

Освен чушки са се предлагали и традиционните български сортове „Кьосе" и „Балкан". Оказва се, че те не се произвеждат отдавна, защото нямали добър търговски вид. Затова  и много производители се насочили към чужди, по-добре изглеждащи сортове. Да, изглеждали добре, но не били подходящи за кисело зеле. Ето защо често чувахме ужасяващата реплика „Зелето ми не стана“. Е, вече ще „става“.

От „Метро“ са представили и 10 сорта ябълки и салата „Айсберг“, произведена в България. И като стана дума за по-нетрадиционни продукти – знаеш ли, че до едно пазарджишко село се отглежда киви? Ами, расте и не се учудвай ако видиш табелка за киви с текст „Произход: България“.

В рамките на програмата се предлагат и месни продукти. Георги Гърневски разказва, че от „Метро“ са помогнали на асоциацията за източно балканската свиня породата да бъде спасена. И ако се чудиш защо това е важно отговорът е: „Тя е черна свиня, като испанската, от която правят хамон, но с много по-вкусно месо“. Благодарение на подкрепата на „Метро“ популацията, която е била застрашена от изчезване, е спасена.

Какво спечелиха производителите?

Според г-н Гърневски в рамките на проекта около 10-11 млн. лв. са отишли в българските производители. Това им помага да развиват бизнеса си и да растат. Освен това от „Метро“ са помогнали на земеделците да се свържат агрономи, които ги съветват. „Около 5 пъти бяха посещавани – как да си подготвят разсад, семената, как да разсадят, как да подготвят почвата. По време на вегетация – болести как да третират. Всичко това им се осигуряваше безплатно. Те можеха денонощно, 24 часа да звънят, ако имат въпрос. Назначихме си наш агроном, който да върши тази работа.“, добавя Георги Гърневски

Какво следва?

Проектът „Отгледано с грижа в България“ ще продължи да се развива. „Започнахме от подове и зеленчуци, през меса и млечни продукти и вина“, казва Георги Гърневски. „Следващият етап ще е предлагането на преработени продукти като лютеници и кьопоолу. Другото, което правим, е позициониране на МЕТРО като платформа, на която да съберем заедно производителите и професионалните клиенти. Производителят да знае какво е нужно на един ресторантьор и да произведе точно това. Ресторантьорът да даде обратната връзка и заедно да планират.“ Така ще се постигне ремоделиране на категорията „Плодове и зеленчуци“ в посока на повече локални и автентични български продукти и все повече автентични български продукти ще достигнат до хората.

* снимка: в. „Стандарт“

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми