Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Ако пазиш диета и не пиеш, за да живееш по-дълго, то имаме добри новини за теб. Можеш да спреш! Налей си чаша вино или пък си направи второто кафе за деня- ще те изчакаме. Оказва се, че две чаши кафе и 15 минути физическа активност на ден помагат за дълголетие. А алкохолът не вреди, ако е в умерени количества.

Това показва тридесетгодишно проучване на американски учени от Калифорнийския университет.  Изследователите са анкетирали 14 000 души на възраст от 55 до 100 години за начина им на живот. А през 2003 са започнали и да следят тези, които са останали живи (около 1 600 човека). Изследването още продължава, но най-важният извод дотук: ако си пийваш и теглото ти е в нормата или малко над него, имаш повече шансове да надхвърлиш 90 от слабите въздържатели.

Сипи по още едно

Слабата консумация на алкохол, а не пълното въздържание помага за дълголетие според проучването. Какво е слаба консумация обаче? Една- две чаши вино или  бири седмично помагат да удължиш живота си. С няколко чаши вино през седмицата допринасяш за дълголетието си с 18 процента. Ако обаче прекаляваш с алкохолните субстанции, шансовете ти за дълголетие рязко намаляват. А и втората чаша кафе помага за здраво сърце и нервна система. Дневният прием на кофеин може да е от 200 до 400 мг- това са около две чаши кафе.

Хвани ме, ако можеш

От леглото в колата, от колата в офиса, където седим 8 часа на стол и после обратно вкъщи, където седим на дивана. Тялото ти не е създадено за толкова седене. Важно е да се движим повече. Знаем, че знаеш, но сега и американските учени го потвърждават- дори само 15 минути активност дневно влияят благотворно на организма. Ако успяваш да отделяш 30 или 45 минути, шансовете ти стремглаво се увеличават. Дори не е необходимо да посещаваш фитнес зали или да ходиш в тесни зали, в които мирише на странни неща и жени с изнервящо спокойни гласове ти казват как да дишаш (да, и на такива йога практики сме попадали). Според учените е напълно достатъчно да ходиш с умерено темпо. Не, разходката до хладилника и обратно до дивана не я броим. Истинските дълги разходки повишават шанса за дълголетие с 11 процента. А ако са в планината на чист въздух и в добра компания- със сигурност този процент се вдига.

Кажи ми какво е хобито ти, за да…

…ти кажа колко дълго ще живееш. Хобитата допринасят за дълголетие. Една от причините е, че интересът в някоя област ти осигурява занимание и след пенсионна възраст. Ще трябва с нещо да поддържаш мозъка си буден и активен. Другата причина е, че покрай хобитата възникват много социални контакти и ти дават възможност да общуваш с хора. А комуникацията (особено с хора  извън семейството ти), стимулира страхотно мозъка. Това ще увеличи шанса ти да надхвърлиш 90те години с над 20 процента.

Килограмите имат значение

Изследването показва, че хората с наднормено тегло имат здравословни проблеми и имат по-ниски шансове да доживеят 80. Ако обаче си над тази възраст, допълнителните килограми ти дават около 3% по-нисък шанс да умреш. Поднорменото тегло обаче увеличава смъртността с 50%. Ето защо учените препоръчват на хората прехвърлили 60  и с поднормено тегло да се опитат да понапълнеят малко- от 1 до 3 килограма на десетилетие.

Ако искаш да се храниш здравословно, препоръчваме ти да се абонираш за „Знам да ям“, за да получаваш директно в пощата си вкусни и полезни рецепти.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми