С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

От кога се интересувате от здравословно хранене и какво провокира този интерес?

Започнах да се интересувам повече от здравословно хранене, когато станах майка. Трябваше да се науча да приготвям храна за дъщеря ми и това ме провокира да бъда по-внимателна при избора на продуктите за нея. За съжаление ми отне много време да науча, че пюретата могат да бъдат и вкусни, а не просто безлични каши, които съдържат полезни вещества.

След това здравословното хранене за мен стана начин на живот. Като майка и домакиня, бързо се научих да готвя разнообразни храни и да редувам менюто вкъщи, така че да е вкусно както за таткото, така и за детето.

С порастването на дъщеря ми, тази тема продължи да е актуална, защото храненето за тийнейджърите е много важно. От една страна трябва да се грижиш да получават правилната храна, за да се поддържа хормоналния баланс. От друга страна, е важна и грижата за фигурата на детето.

Хубавото е, че през последните десетина години да се храниш здравословно е по-лесно. Темата стана актуална и все повече се говори по нея. Появиха се и супер храните и органичните продукти, които стават все по-достъпни. Кулинарните предавания също помогнаха за повишаване на културата на хранене.

Какви са Вашите принципи за здравословно хранене?

Основният ми принцип е да се хапват малки количества храна няколко пъти дневно. Това е много по-добре за формата и метаболизма, отколкото еднократно преяждане.

Старая се в менюто ми да присъстват и повече варени, задушени или печени храни и избягвам пържените. Е, разбира се не се лишавам напълно от пържено, но в тези случаи спазвам няколко важни правила. Първо, когато си правим вкъщи пържени картофки ги приготвяме винаги в тиган, а не във фритюрник и никога не ползваме една и съща мазнина два пъти. А ако приготвяме месо на тиган, го правим единствено с масло. Въобще, вкъщи маслото е на голяма почит.

Аз лично спазвам тези принципи и благодарение на това от време на време си позволявам по някой и друг „мръсен ден“, както казва Биляна Йотовска. Това са дни, в които си хапвам пица или нещо пържено.

Кой е най-важният съвет, който бихте дала?

Две думи – количество и прясна храна. Вече споменах за количеството, а прясната храна е супер полезна, защото съдържа всичко необходимо за покриване на нуждите на организма. Бих посъветвала хората да внимават и при избора на храна и да гледат внимателно произхода. Според мен е добре в менюто да присъстват и повече пресни плодове и зеленчуци, да се хапват ядки, а месото да се приготвя най-често на скара.

Кои са любимите ви храни? А кои са любимите Ви здравословни храни?

Имам късмета любимите ми храни да са и здравословни. Сред тях са морски дарове като октоподи и скариди. Това са много чисти продукти, които съдържат голямо количество полезни мастни киселини и минерали.

Напоследък се увличам и по актуалните супер храни като киноа и чия, която добавям в салати, а е страхотна и накисната в кисело мляко. Все по-често използвам и гречка, известна и като елда. Това е една от най-древните и чисти житни култури, която съдържа огромно количество витамини и минерали. Приготвям я като ориз, например, със зеленчуци или доматен сос.

Хубаво е, че вече достъпът до разнообразни продукти е много лесен, благодарение на широкия избор, които веригите за хранителни стоки предлагат. Друга положителна тенденция, която забелязваме е насърчаването на потреблението на български продукти. За никого по света не е тайна, че родните продукти са най-вкусните, екологично чисти и, за сега, не засегнати от ГМО истерията.

Имате ли предпочитана диета?

За мен диета не е лишаване от храна, а начин на хранене. Все пак, ако по една или друга причина, реша да огранича храната, спазвам диетата на Анджелина Джоли. Приготвя се смес от палмово-кленов сироп с преварена вода, лимонов сок и лют пипер. Този еликсир действа супер пречистващо и детоксикиращо на организма и ускорява метаболизма. Приема се в продължение на два дни и след това се продължава с балансирано хранене.

Коя е любимата Ви рецепта?

На фона на всичко казано до тук, ще си призная, че любимата ми рецепта е за мусака. Говоря за класическа българска мусака. А ако питате дали е по-различно с нещо- ами да, това е моята мусака.

Професията на PR е творческа. Къде са допирните точки с готвенето?

Ако трябва първо да отговоря като PR, ще кажа че много хора станаха известни готвейки. Явно кулинарните умения са силен комуникационен катализатор.

А като любител кулинар, ще кажа че готвенето е творчество във всеки един аспект. Като започнем от избора на меню, подбора на продуктите, приготвянето и стигнем до поднасянето и представянето на ястието. И тук искам да уточня, че не става дума само за подреждането на храната в чинията. Говоря за създаването на комплекс от усещания, които да засилят удоволствието – избора на напитки, атмосферата, декорациите по масата, посрещането на гостите и така нататък.

Всъщност, днес е много трудно да си перфектна домакиня. За да го постигнеш трябва да можеш да приготвяш няколко засукани рецепти от MasterChef, да готвиш поне 2-3 ястия на някой топ готвач като Иван Манчев и 2-3 на шеф Петров, който пък е антипод на телевизионните кулинарни звезди. Всичко това прави задачата много трудна, но приятна а и не е невъзможно да научиш нещо ново и красиво.

По какви проекти работите в момента?

С края на тази учебната година стартираме широка кампания "Забавно лято, грижовна есен. Една от целите е да бъдат създадени възможности за деца от различни възрасти от тютюнопроизводителни региони да подобрят способностите и мотивацията си за учене, да придобият умения и познания чрез участие в образователни и забавни дейности през лятото. Другото направление а е насочено към подобряване на здравния статус на възрастни хора от регионите, където се отглежда тютюн, чрез осигуряване на специализирани медицински прегледи и консултации и предоставяне на допълнително лечение и медицинска грижа в случаите на необходимост. Програмата се осъществява с финансовото съдействие на „Филип Морис България“ и координира от Фондация „BCause“.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми