С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Знаеш ли как да готвиш зеленчуци? А случвало ли ти се е накрая те да се окажат полусурови или пък преварени, разкашкани и безформени? В първия случай, когато са готвени недостатъчно време, зеленчуците хрупат неприятно, а във втория не само че нямат никакъв вкус, а и са загубили всички свои полезни вещества заради прекомерната термична обработка. Нужно е да знаеш, че и продължителното киснене на зеленчуците в гореща вода намалява хранителните им качества. Всеки зеленчук изисква определено време за готвене, било то варене – в тенджера или на пара, печене или пържене, както и определена температура.

Моркови

Варене: нарязани – 10-15 мин., цели – 20-30 мин.; на пара: 15-20 мин.
Печене: на едри парчета – 40-45 мин. на 180 градуса
Пържене или задушаване: 4-6 мин.

Картофи

Варене: стари нарязани – 15-20 мин., цели и обелени – 20-25 мин.; на пара: 35 мин.
Печене: стари нарязани – 25-30 мин. на 180 градуса; цели с кожа – 60-90 мин.; пресни – 15-20 мин. на 180 градуса
Пържене: стари - 20-25 мин.; пресни – 12-15 мин.

Артишок

Варене: цял – 25-30 мин., сърцевина – 15-20 мин., като предварително е накисната за 1 час (1 л вода + сока на 1 лимон); на пара: цял - 30-40 мин., сърцевина – 15-25 мин.
Печене: цял – 60 мин. на 180 градуса
Пържене: във фритюрник до добиване на златиста коричка

Аспержи

Варене: зелени - 5-8 мин., на пара – 8-12 мин.; бели – 12-15 мин., на пара – 20 мин.
Печене: 15-20 мин. на 200 градуса
Пържене: 5-8 мин. на среден огън

Брюкселско зеле

Варене: прясно - 5-7 мин., замразено – 10-12 мин.; на пара – 7-10 мин.
Печене: 30-35 мин. на 200 градуса
Пържене: нарязано – 2-3 мин.

Броколи

Варене: 4-8 мин.; на пара – 5-10 мин.
Печене: 25 мин. на 180 градуса
Пържене: 5-7 мин.

Карфиол

Варене: 10-15 мин.; на пара – 30 мин.
Печене: 20 мин. на 180 градуса
Пържене: 15-20 мин., като розичките са предварително варени около 7 мин.

Патладжан

Варене: на едри парчета - 20-30 мин.; на пара – на едри парчета – 20-30 мин.
Печене: на парчета - 30 мин. на 190 градуса; цял, среден размер – 30 мин. на 200 градуса; голям – 40 мин. на 200 градуса
Пържене: на кръгчета – 5-7 мин.; на кубчета – 10 мин.

Лук

Варене: нарязан на ситно - 10 мин.; на пара – 5 мин.
Печене: 30-35 мин. на 200 градуса
Пържене: 5-10 мин. в зависимост от нарязването

Тиквички

Варене: обелени, на едри парчета – 15-20 мин.; дребно нарязани – 10 мин.; на пара – на едри парчета – 20-25 мин.
Печене: на парчета – 20 мин. на 200 градуса; цели – 35 мин.
Пържене: 5-7 мин. от всяка страна

Зеле

Варене: 15-25 мин., в зависимост от зрелостта; на пара – 20-30 мин. в зависимост от зрелостта
Печене: 35-45 мин. на 180 градуса
Задушаване: 30-40 мин.

Чушки

Варене: 10-15 мин; на пара – 20 мин.
Печене: 20-30 мин. на 200 градуса
Пържене: цели - 15 мин. на среден огън; нарязани – 10 мин. на слаб огън

Червено цвекло

Варене: 40-80 мин. в зависимост от размера; на пара – на кубчета – 20-30 мин.
Печене: 1 час във фолио на 180 градуса
Пържене: настъргано - 20 мин. на среден огън

Зелен боб

Варене: пресен – 20-40 мин., замразен – 20-25 мин. или според указанието на опаковката; на пара – 15-25 мин. в зависимост от сорта и зрелостта
Печене: 30-40 мин. на 200 градуса
Задушаване: пресен - 15 мин. на среден огън; замразен – 20 мин. или според указанието на опаковката

Домати

Варене: на кубчета - 10-15 мин.; за доматен сос – 25-30 мин.; на пара – 15 мин.
Печене: 15 мин. на 180 градуса
Пържене: 5 мин.

Гъби

Варене: 25-30 мин.; на пара – 30 мин.
Печене: 25 мин. на 180 градуса
Пържене: 15 мин. на среден огън

Зеленолистни зеленчуци

(спанак, коприва, киселец, лапад)
Варене: 10-15 мин.; на пара – 12-18 мин.
Печене: 10 мин. на 180 градуса, след като са задушени за 2-3 мин.
Пържене или задушаване: 2 мин., след като са попарени

Освен варени, печени и пържени, от някои от зеленчуците може да си направиш страхотна зимнина. Виж нашите две лесни рецепти за туршия. А ако искаш съвети за гриловане, виж тук

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми