Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Нали сте чели диети? Знаете, че там основен фокус е запазването на хранителните качества на продуктите. А съхраняването на витамините е направо мания. И в следващия момент си мислите как като сложите месото на 220 градуса и всичко буквално се опича. Затова, днес ще ви дадем алтернатива – бавното готвене.

Защо да готвим бавно?

Защото така ще:

  • Запазите ценните витамини и минерали в храните;
  • Имате по-вкусна храна, в която ще са запазени естествените сокове и не е прегоряла;
  • Спестите пари и време;
  • Бъдете модерни.

Всъщност бавното готвене е изначален подход, който съвремието преоткрива. Само се замислете, че някои традиционни български ястия се приготвят по 2-3 дни. Например истинското чеверме. Агнето се маринова 1-2 денонощия и се пече цял ден върху жар от огън, горял цяла нощ. А който е опитал истинско чеверме, никога не забравя вкуса му.

Защо се запазват хранителните вещества?

Защото храната се приготвя на много ниска температура, която рядко надвишава 110 градуса, а при някои ястия е дори 60-70 градуса. За сравнение витамините и минералите започват да се разпадат при температури над 150-160о С.

Тези ниски температури се постигат не само с термостата на фурната, но и когато варите или задушавате – просто намалете степента на котлона и ще постигнете така нареченото „къкрене“. Това, което за нашите баби е традиционен подход. Сетете се, че един боб в гърне се вари цял ден.

Как храната става по-вкусна?

Като не се подлага на температурни стресове. Така продуктите се сготвят постепенно, не се изсушават рязко, не прегарят и се запазват естествените им сокове. Ако готвите с подправки, им давате достатъчно време да освободят ароматите си и да овкусят ястието.

А защо се пестят пари и време?

Защото дори и фурната ви да работи цял ден на ниска температура, ще изгори по-малко ток, отколкото за 2 часа на 220 градуса. А пестите време, защото не е нужно да бързате да приготвите печеното след 8 часов работен ден. Например, ако за вечеря сте предвидили свински врат за цялото семейство, можете да го мариновате предната вечер. Сутринта го сложете във фурната под фолио на 80-90 градуса и когато се приберете, ще имате превъзходно месо. След това можете да пожертвате 30-40 минути да изпечете няколко картофа за гарнитура, макар че някои слагат и тях в тавата.

Модерно ли е?

Категорично да. Все повече производители предлагат специални уреди за бавно готвене. Но дори и да нямате такъв, в интернет има достатъчно съвети за дълго приготвяне на храни. А и скоро очаквайте нашите.

За всичко ли е приложимо?

Не. Няма как да има бавно пържене. Ако мазнината не е много загрята, просто ще попие в продуктите и ще ги направи негодни за ядене. Но за печене, варене и задушаване, бавното готвене е ОК.

И накрая един съвет – не изпадайте в ужас, че сте оставили фурната без надзор вкъщи. Съвременните уреди издържат на продължителна работа, а и ниските температури на готвене въобще няма да ги затруднят.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми