С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Всеки ден се сблъскваме с послания колко е важно да се храним правилно, здравословно, балансирано и така нататък. Но в много от тях някакси липсва обяснението какво означава да се храним „правилно”. И това е нормално, тъй като определенията за правилно хранене сигурно са повече от хората на планетата.

Правилното хранене не се постига със сложна диета, скъпи „модни” продукти или броене на калориите във всяка хапка. Всъщност, трябва да започнем с отговорите на три лесни въпроса, които са А, Б и В на правилното хранене.

А: Какво количество храна да ядем?

Както във всяко нещо в живота, и при храненето най-важна е мярката. Не можем да очакваме да изглеждаме добре и да осигуряваме на организма си необходимите му хранителни вещества, ако гладуваме или преяждаме. Да, не е лесно да устоим на изкушенията в ресторанта или на деликатесите в магазина, но със самодисциплина всичко се постига.

Ето и един трик – забравете за сервирането в „семеен стил”. Това означава да не слагате на масата голяма купа салата, поднос пържоли или плато мезета. Сервирайте в чинии и не се изкушавайте да се разхождате до хладилника за „допълнително”. Така ще изядете само това, което е пред вас, а то би трябвало да ви засити. За това колко голяма трябва да е чинията и колко храна да сложим в нея ще ви разкажем в „Знам да ям”, но универсалното правило е тя да не е по-голяма от дланта ви, а половината от храната да е протеини, една четвърт въглехидрати и една четвърт фибри, т.е. салата.

Б: Колко често да се храним?

Честотата на хранене е много важна. Не е добра идея да пропускате закуската или обяда и вечер да „изядете света” пред телевизора. Единственият резултат, който ще постигнете по този начин е наднормено тегло, тъй като ще се забави метаболизмът ви – това са процесите, при които организмът преработва и усвоява храната. Затова се хранете минимум по три пъти на ден, а най-добре е ако можете да вмъкнете и 1-2 междинни леки закуски.

Така няма да усещате глад и да изяждате големи количества храна наведнъж. Освен това, метаболизмът ще се ускори, организмът ще свикне, че получава редовно храна и няма да складира запаси. А тези „запаси” не са нищо по-различно от мазнини, които се трупат на талията и бедрата.

В: Какво ядем?

Това е третият важен въпрос. Важно е да сте информирани каква храна консумирате. Затова четете етикетите и избягвайте продукти с големи количества сол, например, които водят до задържане на вода. Стремете се да пазарувате храни с доказан произход от проверени търговци. Така няма да рискувате своите и на семейството си здраве и ще сте направили важна стъпка към правилното хранене.

Разбира се, добре е да купувате разнообразна храна. Отделете малко време и научете какво са протеините, въглехидратите, белтъчините, мазнините, фибрите и така нататък и защо всички те трябва да присъстват в ежедневното ни меню. И ако не можете да се ориентирате в морето от сайтове в интернет, просто следете нашата рубрика „Полезно” и ще се уверите, че правилното хранене не е „ядрена физика”, а начин на живот и навик, който лесно може да бъде изграден.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми