Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Чувстваш ли раздразнение и напрежение? Ако не искаш да ти развалят почивката, не бързай да посягаш към лекарствата, а опитай да пребориш стреса с полезните храни, които сме ти подготвили днес.

Да сме успешни на работното място, да сме добри домакини, да обръщаме повече внимание на семейството… В стремежа да изпълним всички тези важни неща в забързаното ежедневие понякога нервите ни не издържат. А знаеш ли, че правилното хранене е едно от най-добрите лекарства в тези случаи? Природата ни дарява с ценни храни, които съдържат необходимите вещества, спомагащи за успокоение на нервната система. Ето 10 от тях, които е добре да присъстват на твоята трапеза.

Банани

Защо бананите са ценен съюзник в борбата ти със стреса?  Те съдържат растителни протеини, йод, магнезий и витамините С, РР (още В3 или ниацин), В6. Както и аминокиселината триптофан, която помага на организма да произведе серотонин - хормона, който регулира настроението. Бананите намаляват раздразнителността – с тях по-малко се тревожиш за дреболии, и подобряват съня. Хапвай по два-три на ден, а те ще ти осигурят повече сила и енергия.

Какао

То е богат източник на магнезий, съдържа и алкалоида теобромин, който помага за възстановяване на силата. А магнезият снижава раздразнителността и носи по-добра концентрация. Но с какаото не бива да се прекалява, за да не се получи обратния ефект. На ден е допустимо да се изяждат 30–50 г шоколад с нормално съдържание на какао или около 65%. Най-добре е какаото да се консумира през първата половина от деня. А ето как можеш да си направиш здравословен домашен шоколад само за 15 минути.

Цвекло

Цвеклото също съдържа магнезий, освен това витамин С и витамини от групата В. Затова има положителен ефект върху мозъчната функция, подобрява паметта и е добър помощник при безсъние. Освен това, кореноплодното е диетично - в 100 г се съдържат само 44 калории. Цвеклото е страхотна гарнитура към печени меса, а можеш да го консумираш и като здравословно смути. Експерти по диететика съветват да се приема чаша сок от цвекло 3-4 пъти седмично.

Сладки картофи (батати)

Тази не толкова популярна у нас храна е благоприятна за нервната система, защото е богата на витамините С, Е и В. Недостигът на последния витамин влияе негативно върху нервната система. Освен това бататите съдържат минералите магнезий, калий и желязо, които помагат да бъдеш устойчив в моменти на стрес, така че включвай както сладките картофи, така и обикновените достатъчно често в менюто си. А тук можеш да научиш как да запазиш полезните вещества в картофите.  

Орехи

Това са може би най-полезните ядки за нервната ти система, защото съдържат омега-3 мастни киселини, витамин В и магнезий накуп – всички те необходими за доброто ти настроение. Най-добре е да се консумират по 20-30 г всеки ден, а дали да бъдат печени или сурови, можеш да прочетеш тук.

Броколи

Този зелен зеленчук съдържа повече витамин С от портокалите, колкото и да не ти се вярва. Както и витамин В, калций, желязо и множество множество антиоксиданти, борещи се със стреса всеки ден, между които сулфорафан, който предотвратява образуването на ракови клетки в организма. Виж защо броколите са особено полезни за здравето дамите, както и за тяхната красива коса.

Пълнозърнести храни

Витамините В1, В3 и B5, B12 и фолиевата киселина в тях се считат за едни от най-важните за потискане на тревожността и устойчивостта на организма към стрес. Както и медта, силиция, фосфора, желязото, калция. Особено полезни са продуктите от елда, ечемик и амарант. Зърната обаче трябва добре да се дъвчат, защото слюнката, която е алкална, помага за разграждането на киселините в тях. Можеш да научиш също и защо с пълнозърнестите храни ще постигнеш и така желаното плоско коремче.

Морска риба

Богата на ненаситени мазнини и омега-3 мастни киселини, морската риба, особено сьомгата, риба тон и треската, поддържа мозъка и намалява вероятността от депресии с 60%, твърдят учените. Най-добре е рибата да се купува прясна, а не замразена, и да се приготвя печена или на пара. Ето и една рецепта за вкусни бургери със сьомга.

Боровинки

Антоцианите, които се съдържат в този горски плод, забавят процесите на стареене на човешката нервна система. Боровинките са богати и на манган, полезен не само нейното  добро функциониране, но и за половата система и за опорно-двигателния апарат. Ето как можеш да си приготвиш изкушаващо боровинково смути.

Яйца

Яйцата са богати на лецитин - органическо вещество, което съдържа фосфор и масти и което може да бъде в помощ в борбата с лошото настроение. Според мнения на лекари, против стреса трябва да се консумират поне едно яйце на ден, а варените са особено подходящи за здравословна закуска.

Кои продукти влияят зле на нервната система

За да не жертваш доброто си настроение и да не съсипеш допълнително нервната си система, избягвай пушените и много пикантни ястия, полуфабрикатите, както и следните храни и напитки:

  • захар, сладкиши и сладки напитки – те съдържат рафинирани въглехидрати, които лесно се усвоява и подобряват настроението, но ефектът бързо преминава, а честата консумация води до усещане за умора;
  • алкохол – създава лъжливо чувство за отпускане, а всъщност влошава паметта и съсипва нервната система;
  • силно кафе и чай – в големи количества кофеинът е вреден за организма, защото превъзбужда нервната система и блокира сигналите на тялото за нужда от почивка.

Това беше нашият списък от храни, които влияят благотворно на нервната система. Но не забравяй и, че едно от най-силните оръжия срещу стрес е спортът. Лятото е страхотно време да бъдеш активен, така че е възползвай максимално. А ако искаш да не пропускаш полезните ни съвети и идеи за здравословно хранене, ти предлагаме да се абонираш за „Знам да ям“.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми