Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Няма кулинарно предаване, в което да не ни говорят за аспержи. Човек може да си помисли, че на Запад и в Щатите не сядат на масата без зелените пръчици. И май наистина е така. За което си има причини – аспержите са супер полезни и се готвят много лесно. И днес ще ти разкажем защо е добре да ги добавиш към менюто си.

Що е то аспержа и защо е полезна?

Аспержите са многогодишно растение, което вирее в страните с умерен климат. А първото доказателство за консумацията на този зеленчук е от преди почти 5 000 години. В миналото са се приемали за луксозен зеленчук, а днес са супер достъпни благодарение на огромните количества, които се произвеждат в страни като Холандия и Белгия.

Тези крехки зелени растения са истинско природно богатство. Те съдържат огромни количества витамин К, фолат, витамин С и витамин А. Освен това са богати на витамини от група В, включително витамини B1, B2, B3 и B6. Действат и много добре на перисталтиката и цялостната кондиция на организма, защото са източник на диетични фибри, манган, мед, фосфор, калий и протеини. И накрая – ако си на диета, аспержите са твоят избор - 180 г аспержи съдържат само 43.2 калории и 4.66 г протеини.

Аспержите и кулинарията

Аспержите се берат когато са високи 15-18 сантиметра. Тогава са най-крехки и вкусни. Ако са по-големи вече стават жилави и по-трудни за готвене.

Съществуват няколко хиляди вида, но в кулинарията са се утвърдили 3 основни – зелените, които са най-популярни, белите и лилавите. Интересното при белите е, че те се отглеждат под земята, за да се спре производството на хлорофил. И понеже производството им е по-трудоемко, те са и най-скъпите от трите вида.

На пазар за аспержи

Когато си купуваш аспержи трябва да гледаш стъблата им да са идеално прави и закръглени, а не усукани. Важен индикатор за качеството е и цветът – той трябва да е наситено зелен или лилав. Ако видиш жълтеникаво оцветяване, не ги купувай, защото това означава, че зеленчукът е стар.

Добре е аспержите да се използват до два дни след като са купени, за да се насладиш в най-голяма степен на вкусовите им качества. Трябва да се съхраняват в хладилник  като краищата им е добре да са увити във влажна кърпа, далеч от светлината, тъй като фолатът се разрушава от излагане на въздух, топлина и светлина.

А ако искаш да ги запазиш за по-дълго време, ги прибери сурови във фризера в найлонов плик. Така могат да изкарат и половин година.

Как да ги готвим?

Ако питаш Google, ще излязат хиляди рецепти за аспержи, но ние ще ти дадем според нас двата най-лесни варианта – сварени и на тиган. А ако не ти се готви, можеш да добавиш връхчетата сурови в салатата си – те са най-крехки.

Варените аспержи се приготвят в дълбок съд с подсолена вода. Преди да ги сложиш, водата трябва да е добре завряла. Вари ги около 5 минути и веднага ги залей със студена вода, за да спреш готвенето. После ги поднеси със сос „Холандез“ или с бучка масло с подправки върху тях.

За да ги приготвиш на тиган просто ги сложи на дъното на загрят на средна температура тиган за 2-3 минути като периодично ги завърташ. След това ги нареди в красива чиния, поръси ги с едра сол и ги полей с няколко капки зехтин. И това е.

Надяваме се, че сме успели да те накараме да посегнеш към аспержите в магазина и да ги добавиш в менюто си. И така и така сме на зеленчуково-странна вълна, виж и защо пащърнакът е мултифункционален.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми