Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Толкова сме свикнали с лука в кухнята, че даже и не се замисляме дали ползваме правилния вид. Да, има различни видове, които са с различни вкусови характеристики и с различно предназначение в кулинарията. Затова понякога ястието ни не е като на картинката от рецептата и вместо хрупкави, златисти парченца получаваме леко прегоряла кашичка. И за да намалим неприятни изненади ти подготвихме този кратък наръчник.

Кромид

Лучения цар в БГ кухнята. Той е с най-универсалното приложение не само в кулинарията, но и в народната медицина. Този сорт има редица подсортове, които се отличават по лютивината и водното си съдържание. Хубавото му е, че е с много голяма трайност – главите се събират в края на есента и при правилно съхранение при постоянна температура изкарват до края на зимата. А зимниците на нашите баби са осигурявали точно тези условия.

Кромидът става за пържене, печене и задушаване. Имай предвид, че прегаря доста лесно и затова трябва да се обработва на умерена температура. Иначе ястието ще добие характерната миризма на изгорял лук, от която няма отърване. И за финал не можем да се сдържим да не споделим любимата ни салата от... лук.

За целта накълцваш на тънки полумесеци 1,2 или колкото решиш глави лук. Поръсваш ги със сол, малко черен пипер, хубав винен оцет и малко шарлан. Нежно намачкваш с ръце и имаш страхотно предястие. Ако го оставиш да попреседи ще загуби много от лучения си вкус. Е, след това предястия няма да можеш да идеш на опера или театър, но пък е супер полезно за имунитета ти.

Червен лук

Всъщност червеният лук е подсорт на кромида. Този лук е добра алтернатива на белия за хора, които не понасят твърде люто. Според нас той е по-подходящ за готвене, тъй като е малко по-твърд. Отделен въпрос е, че с него ястията са по-красиви заради виолетовия му цвят.

Червеният лук е и много полезен. Той се препоръчва при сърдечно-съдови заболявания и при висок холестерол.

А сега и една любима бърза рецепта с мнооого червен лук – друсан кебап. Тук няма пропорции – всичко е на око, както обичаме. Вземаш свинско месо, нарязано на кубчета. Гледай да е с мазнинка, че да не стане сухо. В тенджера загряваш малко олио и запържваш месото. След като покафенее от всички страни добавяш малко вино, натрошена червена чушка, чубрица, черен пипер и сол. Може да добавиш и доматено пюре, размито във вода, но ние предпочитаме чистото месце. Готвиш докато се изпари течността като разбъркваш от време на време. Когато месото е готово, сваляш тенджерата от котлона и добавяш голямо количество червен лук нарязан на не много тънки полумесеци. Захлупваш тенджерата, хващаш я с кърпа, за да не се изгориш и здраво раздрусваш. Остави я настрана за 10-15 минути, за да може месото да си почине, а лукът да се задуши и готово - бързо и вкусно ястие. Внимание: пие много червено вино.

Праз

Няма как да пропуснем един от символите на зимата, праз лукът, който има своето достойно място в родната душевност заедно с туршията, сланиката и киселото зеле. Хубавото на този зеленчук е, че е супер издръжлив и непретенциозен, заради което може да издържи и в най-студените зими.

Празът става за всичко – задушаване, печене, варене и за сурова добавка към салати. И като казахме салати се сетихме, че един от любимите ни варианти за картофена салата е именно с праз и кисели краставички... и малко каперси за разкош и аромат.

И понеже сме на зимна вълна, ще споделим една от любимите си рецепти, в които празът е главен герой – печени зимни зеленчуци. Вземаш картофи, моркови, ряпа, жълта тиква и праз, измиваш ги и ги нарязваш на сравнително еднакви по големина парчета. Съотношението на различните зеленчуци няма значение – въпрос на вкус е. Слагаш всичко в керамична тава, подправяш със сол, черен и червен пипер и зехтин и разбъркваш, за да се разнесат подправките. Наливаш малко вода, завиваш плътно с алуминиево фолио и забравяш тавата за 40 минути на 200 градуса във фурната. И ще имаш страхотна гарнитура. А ако ти се занимава, можеш да изсипеш изпечените зеленчуци в голяма купа и да ги намачкаш и така ще имаш вкусно здравословно пюре.

Това беше за тази седмица. Другата продължаваме с арпаджика, зеления лук, на който му идва сезона и екзотичния чеснов лук. И за да не пропуснеш втората част на подлучването, предлагаме ти да се абонираш за „Знам да ям“.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми