С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Проучване на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) показа, че 51,8% от българите избират бутилирана вода според качеството на продукта, 51,3% - по вкуса, 34,3% по марката. Цената е едва на пето място и е водеща за 27,4% от анкетираните. На пазара се предлагат различни видове вода – минерална, изворна и трапезна. Те имат своите специфики и е важно да ги познаваме. Затова се обърнахме за повече информация към Жана Величкова, изпълнителен директор на АПБНБ.

Какви са разликите между видовете вода?

Според г-жа Величкова „Има огромно разнообразие на бутилирани води и макар да изглеждат еднакви, в действителност не са. Разликата се крие в произхода и състава на различните видове. Всички бутилирани води са уникални и предоставят на потребителя неповторим избор с гарантирано качество.“

Натуралните минерални води се отличават с уникален минерален състав, регион на произход и с природна чистота, определящи естествения и специфичен вкус на водата. Те извират от защитени източници с много голяма дълбочина и се предлагат в естествения им в природата вид. Тези води доставят на организма полезни минерали и соли, натурално присъстващи във водата, особено ценни за профилактика или при активно спортуващите и динамични хора.

Изворните води се добиват от защитен естествен източник, с голяма дълбочина и не се обработват при бутилиране. Те са природно чисти, с ниска минерализация и лек, нежен вкус, като подпис за марката е съответният географски произход. Чистотата на мястото, където се намира водоизточникът, също е от значение, и оказва влияние върху качествата на водата.

Трапезните води нямат географска принадлежност и не притежават характеристичен природен състав, както натуралните води. Техният произход може да бъде както подземни, така и открити водоизточници или вода от градската водопреносна мрежа. За гарантиране чистотата и вкуса, преминават през допълнителна обработка. Производителите на трапезни води също залагат на уникалност на своя бранд, чрез използването на модерни технологии като обратна осмоза, озониране и/или обогатяване на водата.

Колко често пием бутилирана вода?

Проучването на асоциацията показва, че 33,5% от хората всеки ден пият минерална вода, а 22,6% - изворна. Едва 1,4% от българите споделят, че никога не купуват минерална вода. Това показва, че хората у нас следват световната тенденция да се пие все повече бутилирана вода с гарантирани качество и произход. Според Жана Величкова: „Причините за това са няколко – от една страна потребителите започват да осъзнават значението на добрата хидратация за тялото, а от друга страна хората стават все по-съзнателни по отношение на собственото си здраве и на това какво консумират. Това не е просто мода, а глобална тенденция. Хората все повече ценят водата като естествен и натурален продукт, който е жизненоважен за активния и здравословен начин на живот.“

Как българите избират вода?

По наблюдения на АПБНБ все повече хора се интересуват от състава и характеристиките на водата, която купуват. Според Жана Величкова не е нужно човек да е специалист в областта, но е важно да познава основните характеристики на водата като степен на минерализация, преобладаващ състав, произход и производител.

Хората се доверяват на марки, които покриват четири много важни критерия – да гарантират постоянно високо качество и добър вкус, да имат строг контрол върху продукта и да са наложени и известни. За близо 74% от анкетираните марката е гарант за качество, а около 84% от анкетираните смятат, че марките с добра репутация поддържат високи производствени стандарти и контролират процеса на бутилиране. Над 91% от анкетираните твърдят, че биха спрели да пият бутилирана вода, ако имат съмнения относно спазването на изискванията за качество.

Как производителите гарантират качеството на водата?

За да отговорят на изискванията на клиентите и, за да гарантират постоянно високо качество на бутилираните води, осемте най-големи производителя в България стартираха инициативата „Кристално чисти“. Това са „Девин“, „Банкя“, „Михалково“, „Ком“, „Велинград“, „Айсберг“, „Aqua Briz” и „Savina”. Целта на кампанията  е да наложи спазването на най-високите стандарти за качество и прозрачност в бизнеса  като норма за целия сектор, а и българската икономика като цяло.

Тези цели ще бъдат постигнати чрез приемането на строги стандарти, които ще бъдат прилагани от всички участници в „Кристално чисти“:

  • Ясни правила за правене на бизнес;
  • Ясни стандарти за качество;
  • Ясни социални ангажименти към нашите служители;
  • Ясна отговорност към цялото българско общество.

Жана Величкова казва, че: „Инициативата „Кристално Чисти“ е нашата допълнителна гаранция за сигурността, здравето и спокойствието на нашите потребители. Ние стриктно спазваме действащите национални и международни изисквания в сектора и се борим да наложим саморегулацията като норма за всички компании, не само в сектор бутилирани води, а и за икономиката ни като цяло.“

Компаниите в инициативата ще помогнат и за образоването на хората. Те от години популяризират значението на добрата хидратация и ежедневния прием на вода. В рамките на „Кристално чисти“ ще бъдат организирани различни инициативи, които да помогнат на клиентите с информация и знание по важни теми като здравословен начин на живот, избор на качествени продукти и така нататък.

Попитахме Жана Величкова кой е най-важният съвет, който би дала при избора на бутилирана вода. Тя сподели, че: „Изборът какъв вид вода да пием е лично решение. Добре е обаче да знаем, че е препоръчително да редуваме различните видове води и да се доверяваме само на марки с доказано качество и традиции на пазара.“

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми