Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Както гласи и слоганът на нашия сайт „Пътят към здравословното хранене е информираният избор”. Първата стъпка към собствената ни информираност при покупката на храна е етикетът. Ако знаем как да го „прочетем”, ще можем да направим по-добър избор. И така, какво да гледаме?

Срокът на годност и производителя

Първото, което трябва да гледате на етикета е срокът на годност на храната. Преценете и кога ще консумирате продукта. Така дори и да наближава изтичането на срока, ще можете да сте спокойни. А и има шанс покупката да ви излезе по-изгодно, тъй като понякога големите магазини предлагат отстъпки за храни с изтичащ срок.

Друг фактор за спокойствието на купувача е по-подробната информация за произхода на храната. Гледайте дали има данни за производителя: фирма, адрес, телефон на потребителя и т.н. Ако храната е от собствена марка на някоя верига, това ще бъде ясно изписано. Освен това ще бъде посочена и страната на произход.

Състав

Следващата стъпка е да разгледате внимателно състава. Не за друго, а за да се убедите, че храната, която купувате отговаря на вашия вкус. Например, някои хора предпочитат лютеница само от домати, чушки и подправки. Други искат в нея да има и патладжани.

При колбасите ситуацията е подобна. Някои искат луканки само от свинско или телешко, други смес от няколко меса. Освен това, не всички хора харесват определени подправки. Така че, четете внимателно какво има в продукта, за да не останете разочаровани.

Това е още по-важно, ако ще давате от храната на малки деца. Някои съставки, например лактозата, глобулина и определени ядки, са алергени и ако не сте убедени, че детето ви няма непоносимост към тях, по-добре не купувайте продукта.

Хранителна информация

Разгледайте внимателно и сектора с подробната хранителна информация. Така ще разберете колко мазнини, сол, захар и така нататък се съдържат в избрания от вас продукт.

Хранителните вещества се представят в низходящ ред. Това означава, че ако купувате десерт, захарта ще е най-отгоре. Имайте предвид, че данните обикновено са за съдържанието в 100 грама продукт.

В сектора с хранителната информация ще видите и стойност на препоръчителен дневен прием. Това са ориентировъчен показател, който показва в колко грама от продукта се съдържат нужната доза белтъчини, въглехидрати, мазнини и така нататък, които трябва да приемаме. Тези стойности са базирани на диета от 2000 килокалории на ден.

Консерванти

Гледайте и какви консерванти са вложени в продуктите. Обикновено това са напълно безвредни съставки като готварска сол, например. Тя може да е изписана по различни начини – като натриев хлорид, Na или NaCl. Затова не се притеснявайте, ако видите наименование, което не познавате. В този случай, за да сте спокойни, можете да попитате за значението на съставката някой консултант в магазина или Google.

Ние също ще ви помогнем да научите повече. В „Знам да ям” ще ви разкажем за това какви добавки се влагат в храните и защо.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми