Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Уникални домашно сладко от люти чушки и 300-годишна пушена кълбъсъ напускат семейните рецепти и пределите на Бургас и плевенското село Асеново, за да атакуват българския пазар през идната пролет. Рецептите за двата продукта победиха в започналата пред септември кампания на веригата Lidl - "Съхрани родния вкус", и донесоха на пазителките си награда от по 10 хил. лв. Двата продукта бяха избрани да станат част от линията от български продукти "Родна стряха" на веригата в тежка надпревара с общо около 1500 предложения от цялата страна.Рецептите бяха оценявани от шефовете Иван Манчев и Таньо Шишков, които заедно с Lidl са отличили не, както бе обявено, един продукт, а два заради уникалния им вкус, обясниха двамата кулинарни майстори.

Пазител на тривековното рецепта на асеновската пушена кълбъсъ е Мария Иванова. Рецептата е част oт кухнята на банатските българи и е пренесена у нас от Австроунгарската империя. "Нашите баби и дядовци са правели кълбъсъ всяка зима. Присъствала е на трапезата като задължителен деликатес за коледните и великденски празници. От тогава до днес я пазим и я предаваме от поколение на поколение", разказва Мария. Тя обяснява автентичният вкус на кълбъсъта с естественото й опушване на три етапа.

Сладкото от люти чушки пък изненадва с мириса си на нещо солено, който после се разгръща в сладко-лютив. "Тайната е в марината, в която се слагат лютите чушки", обяснява Диляна Георгиева от Бургас. Тя знае рецептата от баба си, която пък я е запазила от предишни поколения. "Мисля, че е дошъл моментът повече хора да разберат за нея", казва Диляна,. Тя препоръчва сладкото от люти чушки да се консумира с парченца сирене, прясно изпечена наденичка или просто с препечени филийки.

Кампанията "Съхрани родния вкус" е ярко доказателство, че българинът пази богатството и автентичността на своята кухня и не просто предава родния вкус от поколение на поколение в семейството, но съхранява българската традиция като цяло, посочи при обявяването на победителите Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

"За нас ще бъде изключителна чест и отговорност да приемем тези два продукта в семейството на "Родна стряха" и да ги направим достъпни за всички наши клиенти", допълни тя. "За нас това беше вълнуващо пътешествие не просто из традициите и историята на българската кухня, но и из българската народопсихология като цяло. Защото всяка кухня отразява характера на своя народ", обобщава впечатленията си от конкурса шеф Иван Манчев. "Оказва се, че българската кухня е област, в която много ревностно пазим своите традиции и ги предаваме на следващите поколения. Има приемственост, което е изключително ценно", допълва шеф Таньо Шишков. Двамата разказват, че при обиколката си за оценка на продуктите са били посрещнати навсякъде изключително топло и са се запознали с много колоритни хора – различни по професия, възраст и кулинарни предпочитания, но обединени от каузата да пазят родния вкус.

Mатериал на Mediapool

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми